Prenumerera

"Begränsat" avtal ifrågasätts – så agerar EU nu

Brittisk bil- och stålindustri gynnas av det nya handelsavtalet med USA, som lämnar mer att önska för analytiker.
Samtidigt som Donald Trump öppnar för ett avtal med EU har en ny lista över tullar gentemot USA tagits fram i Bryssel.
– Om vi inte når seriösa förhandlingar så kommer vi gå vidare med motåtgärder, säger Sveriges utrikeshandelsminister Benjamin Dousa enligt TT.

Trump Lutnick Vance Storbritannien stål bilar tullar
Ett handelsavtal mellan USA och Storbritannien blev klart under torsdagen. Foto: AP / TT Nyhetsbyrån
Publicerad: 8 maj 2025, 18:23Uppdaterad: 8 maj 2025, 22:34
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

I samband med att handelsavtalet mellan USA och Storbritannien presenterades i Vita huset kommenterade Donald Trump läget i förhandlingarna med EU och upprepade att man har för avsikt att sluta ett avtal.
– Vi har upptäckt att EU behandlat oss väldigt orättvist, de är väldigt besvärliga, och har skadat sig själva genom att agera så. De vill verkligen göra en deal och vi håller på med det just nu.

I handelsuppgörelsen mellan USA och Storbritannien har båda parter enligt Financial Times gynnats på ett flertal punkter:

  • Storbritannien kommer att kunna exportera 100 000 personbilar till USA per år med 10-procentiga tullar – ett undantag från de rådande biltullarna på 27,5 procent

  • USA slopar tullar för import av stål och aluminium på 25 procent samtidigt som Storbritannien lyfter tullar för amerikansk etanol.

  • Länderna är överens om gemensamma marknadsvillkor för nötkött med tullfri brittisk export upp till 13 000 ton samtidigt som premiärministern Keith Starmer utlovat att inte genomföra några förändringar av brittiska livsmedelsstandarder.

  • 10-procentiga tariffer kommer fortsatt att gälla för merparten av brittiska exportvaror.

Effekterna bedöms begränsade

Konsultbolaget Oxford Economics gör bedömningen att effekterna av avtalet mellan USA och Storbritannien är begränsade när tullarna överlag ligger kvar på 10 procent samtidigt som bland annat brittiska skatter för digitala tjänster, som bland annat påverkar stora amerikanska tech- och konsultbolag, ligger kvar och drar slutsatsen att andra länder inte heller bör vara villiga att erbjuda politiska uppoffringar i utbyte mot begränsade tullättnader.

SEB-ekonomen Robert Berqvist gör en liknande bedömning i en kommentar till TT:
– Ett ramverk fyllt med alltför många frågetecken. Det har varit väldigt stora bokstäver inför detta, och än så länge är avtalet skrivet med ganska små bokstäver. Det finns en obalans jämfört med förhoppningarna, men det är viktigt att man tar ett steg framåt

Samtidigt har EU under torsdagen tagit fram en 218 sidor lång lista över amerikanska varor som kan komma att beläggas med svarstullar. Både en morot och piska, enligt utrikeshandelsministern Benjamin Dousa (M).
– Piska i form av att om vi inte når seriösa förhandlingar så kommer vi gå vidare med motåtgärder. Och morot i form av att vi kan tänka oss att sänka våra egna tullar, säger Dousa till TT.

Med på listan över mål för tullar finns enligt Bloomberg bland annat flygplanstillverkaren Boeing, amerikanska biltillverkare och producenter av bourbon, som hade tagits bort från en tidigare lista.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;