Besparingsiver i lastbilsindustrin - Volvo sticker ut: ”Har kommit längst”
Det råder besparingsiver inom den europeiska lastbilsindustrin. Men den svenska lastbilsjätten AB Volvo med vd Martin Lundstedt sticker ut bland de stora europeiska koncernerna om att inte ha lanserat ett kostnadsprogram i år.
– Vi trimmar hela tiden, säger Volvos presschef Claes Eliasson.

De stora tillverkarna av lastbilar i Europa kapar sina kostnader. Daimler Truck meddelade tidigare i år att kostnadsmassan i Europa ska minska med 1 miljard euro, motsvarande nära 11 miljarder kronor, till 2030. Italienska Iveco ska under 2025 och 2026 minska de operativa kostnaderna med drygt 3 miljarder kronor jämfört med 2024. Tratons varumärke MAN ska de kommande tio åren minska personalstyrkan i Tyskland med 2.300 personer och MAN:s svenska systerbolag Scania befinner sig i slutförhandlingar med facket efter att tidigare i år varslat om neddragningar på tjänstemannasidan med 750 personer i Sverige, varav 350 personer inom HR.
Undantagen är nederländska DAF, som ägs av amerikanska Paccar, och AB Volvo: senast den svenska fordonsjätten lanserade ett regelrätt kostnadsbesparingsprogram var i samband med coronapandemin 2020 då bolaget meddelade att 4.100 tjänstemän skulle lämna bolaget, varav drygt 1.200 i Sverige. Enligt Volvos presschef Claes Eliasson finns i dagsläget inga planer på några nya besparingsprogram.
– Vi har en god lönsamhet för att vara i vår bransch och det kommer sig av att vi ständigt arbetar med våra kostnader. Vi trimmar hela tiden, men ser inga stora, genomgripande personalprogram framför oss, säger han.
Volvo sticker ut i branschen
Claes Eliasson påpekar att Volvo i början av året anpassade kostymen i Nordamerika, dels på grund av en svagare marknad, dels eftersom bolaget under en period hade en högre bemanning i produktionen eftersom man fasade in ett nytt produktprogram.
Men finns det inte mer att göra strukturellt på kostnadssidan i AB Volvo?
– Det finns alltid saker att göra på kostnadssidan. Det fortsätter vi med, men det var många år sedan vi tog till de stora kostnadspaketen.
Ålandsbankens aktiechef Lars Söderfjell skulle bli mycket överraskad om Volvo lanserade ett större besparingsprogram.
– Volvo har kommit längre på sin marginalresa än konkurrenterna. Jag får inte känslan av att det till exempel finns stora behov att reducera på tjänstemannasidan, utan det handlar mer om att hantera cykeln, säger han.
Högst lönsamhet
AB Volvo har en klart högre lönsamhet än de andra europeiska lastbilstillverkarna. Nedan är analytikerkårens förväntningar på den justerade rörelsemarginalen för 2025:
AB Volvo: 10,5 procent.
Daimler Truck: 7,6 procent.
Traton: 6,3 procent.
Iveco: 5,9 procent.
Källa: Factset.
”Går inte att gömma sig”
Volvo tillsammans med Paccar är de två lastbilstillverkarna med högst marginaler i branschen, se faktaruta. Förutom att Volvo redan har starkare marginaler pekar Lars Söderfjell också på att konkurrenterna är relativt färska som fristående börsbolag samt att de nu leds av svenska koncernchefer som är fostrade i en kultur med starkt fokus på kostnadskontroll.
– Lastbilsindustrin har blivit rationellare, det går inte längre att gömma sig bakom ett stort moderbolag, säger han.
Vd på Daimler Truck är Scaniafostrade Karin Rådström, Scanias vd Christian Levin är även vd för Traton och Iveco leds av AB Volvos tidigare vd Olof Persson.
Traton särnoterades från Volkswagen 2019, Daimler Truck knoppades av från Mercedes-Benz Group 2021 och CNH International skiftade 2022 ut Iveco till aktieägarna.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
