OMXS30
OMXSPI
NDX
Andes Jensen, Cary group.

Bilglaskungen sugen på börsen - igen

Välkommen till Anders Jensens liv.
Temat är tomten kommer tidigt i år.

Claes de Faire
Claes de FaireReporter EFN
Publicerad: 23 okt. 2024, 09:11Uppdaterad: 25 okt. 2024, 15:20

Minns du flärpen?

Han ser förvånansvärt uppfodrande ut, Anders Jensen, vd på Cary Group.

Flärpen?

Inombords stiger direkt den där svårplacerade oron upp som frågar om det är läge att snabbt köpa sig tid och fejka sin kunskap för att få samtalet att gå vidare eller går det att erkänna sin okunnighet kring något så banalt som ’flärpen’?

Det låter liksom som det kan vara så mycket, och så väldigt olika.

Flärp?

Jo, det är en sådan där engångspartyvissla som de hade i SVTs långkörare Svenska hjärtan under den årliga kräftskivan?

Inte det.

Flärp?

Jo, det är ju the notch på Iphone X?

Inte det.

Flärp?

Den man öppnade forna tiders mjölkpaket med?

Inte det.

Flärpen är av avgörande betydelse för Anders Jensen.

Varför?

Hans yrkesliv har handlat om stenskott på bilrutor.

Han har byggt en miljardverksamhet kring det och blivit ekonomiskt oberoende flera gånger om.

Flärpen i det här fallet visar sig ha ett mer formellt namn som stänkskyddet på bilen. Just de flärpar som inte längre finns eftersom dagens bildesigners valt bort dem av estetiska skäl. De flärpar som kunde förhindra att vassa stenar for upp och skadade bakomkörande bils rutor.

Att de inte längre finns kvar har ett värde för Cary Group.

Anders Jensen uppskattar det värdet till till 10-15 % av försäljningen varje år. Svenska delen omsätter varje år 1,5 miljarder.

Anders Jensen
Butiken i Mall of Scandinavia är exempel på en flagshipe store-satsning Foto: Lisa Mattisson

Okända anledningen till ökade stenskott

Att bildesigners tycke och smak kan påverka ett bolags tillväxt bevisar sig i ytterligare en designlösning.

Vid en eventuell notering, ja, vi återkommer till den, nej, nu ska allt gå vägen, kan införandet av flärpen på en ny bilmodell justera uppfattningen om Cary Groups tillväxt hos analytikerkåren.

Samma med den helt i tiden rådande uppfattningen om var hjulbasen på bilen ska placeras. Just nu anses det vara designmässigt riktigt att flytta bak hjulbasen vilket ökar uppkomsten av stenskottet eftersom skyddet från uppflygande stenar minskar med förflyttningen. Det gör att antal stenskott ökar och det innebär ökade försäljning för firmor som Ryds Bilglas som ägs av Cary Group som Anders Jensen är vd för.

Han ler.

– Försäkringsbolagen kan aldrig påverka bildesign även om de skulle vilja det. Kommer du ihåg hur en Volvo 740 såg ut? Bilar på den tiden hade en lång bagagelucka och underredet på bilen tog smällen, efter det stänkskyddet. Nu är det i stället som om någon ligger på marken och skjuter upp stenar på bilen bakom. Det är ju inte heller någon som eftermonterar ett stänkskydd för du skyddar ju ändå inte din egen bil utan bara bakomvarande. Så det gör ingen.

Som om det inte vore nog.

– Nu för tiden sandar man inte hala vägar längre utan sanden på vintern är bortbytt mot elakt industrikross. Det är jättevasst och när det flyger upp mot oskyddade bilrutor så blir det snabbt och ofta allvarliga stenskott.

Hade det varit en amerikansk film hade det han sagt: That simple.

Vi struntar i hans extravaganta privatliv

Nu är det inte det. Det är kulturen i ett bolag som avspeglas. Anders Jensen fortsätter:

– Cary Group ska inte vara på Stureplan, Hammarby Sjöstad är bra för oss, vi är något annat och vi passar inte på Östermalm för det signalerar någonting vi inte är. Tidigare hade vi vårt kontor ovanpå en av våra verkstäder i Huddinge men till slut blev luften för dålig eftersom vi växte för fort och blev trångbodda. Det här är bra. Det passar oss. Om några veckor flyttar vi in i större lokaler i samma hus, bara en våning ovanför.

Inte Stureplan?

I ärlighetens namn Anders Jensen, det går väl ändå så där?

Anders Jensen?

Han som är gift med henne? Det finns väldigt många intervjuer om just hans extravaganta privatliv.

De som fattar de fattar.

Äh, vi går vidare.

Det här handlar om något helt annat, om hur flärpar kan bygga tillväxt.

That simple!

Anders Jensen
Verkstan ska vara tom när dagen är slut. Lånebilar är ett sätt att profilera verksamheten. Foto: Lisa Mattisson

Längtar tillbaka till börsen

Fyra gånger, så räknar Anders Jensen på ena handens fingrar, har han sålt det som blivit hans livsgärning. Riskkapital har kommit och gått och likaså ett halvdant år på börsen.

– Jag saknar att vara på börsen därför att mitt liv som vd var så mycket roligare då. Att vara vd för ett börsbolag är att få gå en match varje dag och det passar mig som människa. Jag tyckte att det var roligare när det fanns ett annat intresse för bolaget och kring vår bransch. Vi var värdiga att vara på börsen och det passade vår historia av tillväxt och resultat. Grunden till vårt bolag har funnits sedan 1947 och vi har i princip levererat bra resultat hela tiden. Vi noterades strax innan Ryssland gick in i Ukraina och sju månader senare var det vedervärdigt att en skuldsättning över 2 gånger EBITDA (rörelseresultat före räntor, skatter, avskrivningar och nedskrivningar). Vi hade 3,2 gånger EBITDA vilket ansågs helt OK vid noteringen. Vad ska man göra? Klart att vi med facit i hand skulle ha haft en lägre skuldsättning men i övrigt tycker jag att vi gjorde vad vi kunde för att kommunicera vad vi gick igenom.

Vid utgången av juni 2022, uppgick er nettoskuld (kassa minus skulder) till 3 miljarder kronor. Det var alltså 4,3 gånger EBITDA. Samtidigt hade ni en målsättning om att skuldsättningen maximalt ska uppgå till 2,5 gånger EBITDA. Ni räntesäkrade visserligen en stor del av finansieringen i andra kvartalet 2022, men vad hade hänt annars?

– Det stämmer att skuldsättningsgraden var över 4x då, men det vara också drivet av två större förvärv i England och Portugal. Vårt finansiella mål avseende belåning var ju dock uttryckt som att vi kan ha en högre skuldsättning genom att vår verksamhet är starkt kassaflödesgenererande. I Q2 rullande 12 månader hade vi en kassaflödesgenerering på över 92%. Vi har efter detta fortsatt att göra förvärv, plattformsförvärv i Belgien och Luxemburg och ett flertal tilläggsförvärv. I en privatägd miljö brukar bolagen verka med högre belåning än publika bolag därför var det såklart svårt att verka som publikt bolag med en högre belåning och vara starkt fokuserade på förvärv än i en privat miljö, detta var även en anledning till privatiseringen av bolaget. Man har som bolag alltid vissa ”covenanter” man inte får bryta mot sin bank, baserat på belåningen. Detta har dock aldrig varit ett problem för Cary Group och vi har fortsatt väldigt goda möjligheter rent finansiellt att fortsätta förvärvsresan. 

”Ingen analytiker ringer oss”

Hur det är att inte vara noterat?

Kyligt.

– Inga analytiker ringer oss längre och tjatar om våra siffror och har åsikter. Våra kvartalsrapporter är ingen annan vi själva intresserade av. Jag tror vi hade presterat bra på börsen över tid. Vi passar verkligen att vara i en noterad miljö.

Varför?

– För att den här branschen växer så oerhört kraftigt. Vi har ju 7,5-8 procentig organisk tillväxt bara i branschen och sedan kommer vår individuella tillväxt ovan på det. Den kraftiga tillväxten beror egentligen på flera skäl men sammanfattningsvis får vi mycket mer stenskott idag än vad vi fick förr. Avsaknad av stänkskydd och förflyttningen av hjulbasen är två exempel. Men dagens bilrutor är dubbelt så stora och går i vissa fall hela vägen upp i biltaket, det är mer teknik i rutorna – jämför en modern bil med, säg, en SAAB 900 och du ser att den rutan faktiskt var ganska liten. Större rutor ökar spänningen i glaset vilket gör dem ömtåligare vilket lättare ger stenskott. Dessutom är glaset tunnare nu för att få ned vikten på el-bilar och sen är glaset numera en bärande del av karossen vilket gör att man hårdlimmar runt den. Det är överhuvudtaget mer arbete före- och efter ett byte av en bilruta, kanske upp till 50 % av tiden. Du får tänka på att en bil numera är en dator på fyra hjul. Tekniken sitter även i glaset och det gör processen än mer komplicerad.

Och sen grus istället för sand.

Själv kör Anders Jensen en Porsche Panamera Hybrid, vilket är ett exempel på det han menar med den nya tekniken som ökat omsättningen. En dator på fyra hjul men ömtåligt glas.

– När jag kör min bil och börjar bli trött och tappar körriktningen så hjälper bilen till att rätta till det och likadant är det med automatisk inbromsning. Det vi håller på med är teknik. Om vi automatiserar vår verksamhet med bra digitala lösningar och AI och rekryterar personal som jobbar allt mer och mer via sin iPad då är vi att ses som ett it-bolag och vår personal är tekniker. Spännande bransch, eller hur?

Bilglasprinsen

För 15 år sedan var det något annat. Anders Jensen vet. Han har harvat runt i bilglasträsket sedan han var pojk. Han var som alla andra killar som honom på väg till någon form av ekonomiutbildning men hamnade på den globala glasdistributören Pilkington i Säter. Hålla undan vasst som skulle slängas blev hans lott. Formbar ålder, bekräftande chefer och en känsla av att bidra. Ibland är inte ett karriärval svårare än. Efter utbildningen var han tillbaka och det har han aldrig ångrat. Det går väl att konstatera att det finns få som gjort så mycket och så framgångsrikt för bilrutor i Sverige som Anders Jensen. Samtidigt kan man säga att det finns väldigt lite som påverkat Anders Jensens framgångsrika yrkesliv som just bilglas.

Nämn Sverige och han är snabb på att peka på den europeiska expansionen.

Firmorna som tidigare bytte bilglas var mer eller mindre en skitig och försäkringslurande småhandlarverksamhet.

– Firmor som bytte bilrutor låg alltid längst bak i industriområden och ofta bakom en gummiverkstad. Idag vill våra kunder ha oss på prime location, det som tidigare var en skitig verkstad ska nu ses som en flagship store. Den resan vi gjort med vårt erbjudande är att stärka varumärket genom att ha en clean tjänst som inte är en verkstad längre utan en butik och som alltid ligger på bästa läge. Nu vill våra kunder byta sina skadade rutor samtidigt som de passar på att gå på bio eller handlar. Som här på Mall of Scandinavia. Vi är där våra kunder är.

Flagship stores? Såg man det begreppet slängas in i bilglasbranschen?

Anders Jensen fick en uppenbarelse i lagerlokalen på Pilkington i Säter. Precis klar med sin examen från IHM gick tankarna på hur han skulle bli rik runt i skallen. Som många andras tankar vid den här tiden landade han i att hitta en bransch att konsolidera var en vinnarstrategi.

Och vad kunde han?

Bilglas.

Så till den grad att han gått från glasplockare, till försäljningschef, till marknadschef.

– Det var inte svårt att se hur mycket pengar som kunde sparas och hur mycket som kunde ryckas upp och bli bättre. Vid den här tidpunkten kunde du slå upp glasmästerier i Gula sidorna och hitta fem konkurrenter som betalade 250 000 kronor var i annonsering bara där. Bara som ett exempel på hur mycket som fanns att spara vid en konsolidering.

Han hoppade av jobbet. Startade Samglas. När de var lika stora som Ryds bilglas blev det affär.

Anders Jensen blev vd för alltsammans.

Inte ett ord om det här till försäkringsbolagen

Idag finns Cary Group i tio länder och omsätter 7 miljarder.

Framgången för att komma dit har också handlat om de som betalar.

Försäkringsbolagen.

– Tidigare var det en bransch som präglades av en viss procent bedrägerier. Historiskt hade inte alltid försäkringsbolagen koll på vilka de betalade ut ersättning till och om det verkligen hade bytts en ruta. Finns ju historier om hur mindre nogräknade personer kunde stå på en storkundsparkering och skriva upp registreringsnummer som de felaktigt la in som kunder och skickade till försäkringsbolagen. Det gjorde det här till en en business med ett ruffigt arv som vi har valt att kraftigt rycka upp och förändra till någonting som blivit motsatt mot dess tidigare rykte. Där har du också en förklaring till vårt bolags tillväxt ovan på branschens organiska tillväxt.

Hur det gick till?

– Vi gick helt enkelt till försäkringsbolagen och sa: vad krävs för att vi ska bli era bästa kompisar? Vi enades om att de hade ett jätteproblem med allt svinn och bristfälliga processer och att vi kunde hjälpa dem lösa det. Hemligheten är att vi lyckades integrera våra IT-system med de stora försäkringsbolagen och då blev vi den smidigaste, tryggaste och mest kostnadseffektiva samarbetspartnern och så länge vi upprätthåller den position behåller vi den fina affären. 98 % av alla bilar i Norden är försäkrade vilket gör att du som kund alltid bara betalar för självrisken. Då blir det inte svårt att byta ruta.

Han har åkt landet runt och köpt mindre enheter. Nu åker han till länder och köper stora kedjor. Några vita fläckar finns dock kvar i Sverige även om de börjar bli få.

– Det finns 290 kommuner och vi kan inte vara i alla av dem. Nu är vi nere och letar förvärv i orter med 20 000 invånare. Till mindre kommuner än så är det inte försvarbart för oss att gå in i.

Firmorna som förvärvas omsätter cirka fem miljoner kronor årligen och bidrar till att öka värderingen för Cary group. Men marginalen är Jensen försiktigt att tala om.

– Firmorna som förvärvas omsätter mellan 5-50 miljoner kronor årligen och bidrar till att öka värderingen för Cary group med multipel på 3. Men marginalen är Jensen försiktigt att tala om.

 – Jag vet exakt på kronan hur mycket mer vi tjänar på varje förvärv och vilken multipel vi ska lägga oss på jag är försiktig med att prata om våra marginaler av repekt för kunder, leverantörer och andra sammarbetspartners.

Rik. Ett tag.

Cary Group är ett konsolideringsbolag med hög tillväxttakt. Den stora värdeökningen sker när landsomfattande kedjor i biltäta europeiska länder köps. Lånelinan är stark: 2 miljarder kronor.

– Jag gillar när det är puls i verksamheten och jag är en väldigt dålig förvaltare för jag tycker om tillväxt. Tycker om? Nej, jag älskar tillväxt. Vi växer med 40% årligen. Varje månad är en match mot föregående månads resultat och jag gillar inte att förlora. Vi omsätter snart 7 miljarder kronor årligen och jag vill upp till 10 miljarder kronor årligen. Där någonstans är det möjligt att det blir aktuellt med börsen för oss igen. Jag är inte en sådan som gillar att ligga på stranden och dricka partydrinkar som Magdalena Andersson tror att alla entreprenörer gör.

Vad händer när du når dit?

– Jag har haft förmånen att få vara med fyra gånger när bolaget har sålts och jag har fått behålla jobbet varje gång hittills. Hade jag gjort det här för min egen förmögenhet hade jag kunnat sluta för länge sen.

Har du blivit rik på det? 

– Jag var väldigt rik ett tag men naturligtvis så minskade även mina pengar när kursen droppade. Men det var inte pengarna som försvann som grämer mig men däremot känner jag en enorm revanschlust och den lusten gör mig ännu hungrigare att lyckas och att jobba ännu hårdare. Det jag känner revanschlust är att prestera på börsen för det gjorde vi inte när vi var noterade senast.

Samtidigt befinner sig bilförsäljarna i kris. Försäljningen av nybilar står i princip stilla.

– Återförsäljarna behöver hitta nya intäktskedjor. De har byggt de här jättehusen där de ska kunna sälja en massa olika modeller och utföra service. Problemet är att el-bilar inte behöver så mycket service. De byter däck och bromsar.

Hemlig grupp i Sverige

Anders Jensen är mitt upp i att göra en större affär nu och en grupp som han benämner som ’dem’ i Sverige för att se på verksamheten. Mer än så får vi inte veta. Bland annat har han visat dem Västerås och kort senare verksamheten i Mall of Scandinavia som kanske tydligast visar den resa han gjort med verksamheten från bakgård till finrum. 

– Vi har byggt en egen plattform och där har vi också lagt in 10 000 bilder på olika skador på bilrutor för att snabbt kunna automatisera vår kundkontakt vid ett skadeärende. Vi provkörde den nyligen mot 700 förfrågningar och inte ett enda blev fel.

Ikväll blir det middag med ’dem’ men något om affärens upplägg säger han inte ett ord om.

– Jag ägnar mycket tid åt vår tillväxt och att hitta bolag som vi kan köpa i länder som vi är intresserade av. Det är också den tillväxten jag lovat våra ägare.

Anders Jensen
Hemlighetsfull. Förvärv på gång. Foto: Lisa Mattisson

Inte ett konglomerat

 Nordic Capital har varit ägare sedan 2016 och flera år har ni varit ägt av riskkapital. Du verkar vara en typ av familjär och skicklig entreprenör som drivs av företagande. Hur är det att vara vd för ett bolag som ägs till majoriteten av riskkapital?

– Vilka ägare vi har påverkar inte vårt sätt att driva bolaget. Vi har i våra länder starkt ägandeskap av affären genom de entreprenörer vi köpt bolagen igenom. Vilken typ av ägande, privat eller publikt, påverkar inte dem eller våra kunder. Det har alltid fungerat väldigt bra att vara ägd av ex Nordic Capital och idag både CVC och Nordic Capital. Vi sätter tillsammans upp en värdeskapande plan på ett antal år och tillsammans med våra landsledningar bryter vi ner denna till lokala mål. Ägarna sitter på specialistkunskap, ex inom finansiering, vilket vi nyttjar och genom olika kommiteer och styrelsen arbetar vi i ledningen tillsammans med ägarna. De låter oss driva Cary Group men vi får väldigt bra support inom vissa områden. Kulturen att vi är ett familjebolag genomsyrar oss oavsett ägandeskap. Jämförelser kan istället kanske dras mot att vara på börsen och privat ägd, där man på börsen såklart synas varje kvartal offentligt. 

Ni köpte 19 bolag i flera olika länder 2021 (Storbritannien, Danmark etc) – hur är det att driva ett bolag med så tydlig förvärvsagenda där enda målet är att bli stora?

– Vi är inte ett konglomerat, sk compunder, som bara ska köpa massa enskilda bolag eller enbart har som mål att bli stora. Vi är en koncern med en och samma affär inom ett flertal länder. Värdet som entreprenörerna får när de blir del av Cary Group är del av vår kultur, bättre inköpsvillkor, best practice sharing, en bättre IT-miljö och vi erbjuder deras anställda att vara del av ngt större. Bolaget växer och vi kan få upp de enskildas länder marginal genom skalfördelar. Från början var det en önskan från försäkringsbolagen att skapa en stark nummer två efter Belron / Carglass, som är nummer 1, detta är och var såklart en drivkraft, att få göra detta och skapa något bra för kunden, för allt vi gör går ut på att skapa kundnytta. Eftersom affären i våra länder är så lika (men lokal) ser jag ingen risk i att köpa många bolag, och med starkt lokalt ägandeskap om affären, tillsammans med tydliga koncernmål, är jag övertygad om att kvaliteten bibehålls. Vi ligger som sagt på en NPS på över 90 i Norden och strax därunder ute i Europa, och det är ett kvitto på att vi gör mycket rätt.

Anders Jensen
Från kuvösverksamhet till börsen. Foto: Lisa Mattisson

 

Cary GroupAnders Jensen

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;