Bojkott mot matvarukedjor: "Folk går på knäna"
I februari ökade matpriserna med 3,9 procent jämfört med motsvarande månad i fjol, enligt SCB. I protest mot de stigande matpriserna uppmanas nu svenska konsumenter att bojkotta de stora matkedjorna under vecka 12.

En av initiativtagarna är Annika Morina, som i en video på Tiktok föreslår att konsumenter avstår från att handla hos Ica, Coop, Hemköp, Willys, City Gross och Lidl under en vecka. Hon uppmuntrar istället till att använda mat som redan finns hemma eller handla hos mindre, lokala butiker.
Hennes frustration bottnar i de skenande matpriserna, men när hon upptäckte att tomatpurén hade blivit 50 procent dyrare fick hon nog. Videon har fått nästan en halv miljon visningar på Tiktok och inspirerat andra att sprida budskapet. På Facebook har en grupp för bojkotten samlat tusentals medlemmar.
– Folk går på knäna, de har inte råd. Det känns som en lyxvara att handla mat nuförtiden, inte en rättighet, säger Morina till TT.
Ett hot mot marknadsjättarna?
Niklas Zandén, professor i företagsekonomi vid Göteborgs universitet, menar att bojkotten kan påverka matkedjornas ställning på marknaden. Han betonar att Sverige har en oligopolmarknad vad gäller matbutiker, där ett fåtal aktörer dominerar handeln.
– Aktörerna är beroende av att de tillåts ha den situationen, säger han till TT.
Regeringen har kallat till möte med livsmedelsaktörerna för att diskutera de ökande priserna. Bland politikerna har Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar sagt att hon kommer att bojkotta Ica och Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson har kallat situationen "väldigt allvarlig".
Dagligvaruhandeln svarar
Matkedjorna själva har kommenterat bojkotten med blandade reaktioner. Ica Sveriges vd Erik Lundberg tycker det är ”tråkigt” att politiker deltar i bojkotten och betonar att många av deras butiker är lokalt ägda.
Även Axfood och Coop har kommenterat händelsen. Axfoods presschef Magnus Törnblom kallar situationen "olycklig" och pekar på att prisutvecklingen i Sverige inte skiljer sig från övriga Europa. Coops pressekreterare Marcus Björling uttrycker förståelse för hushållens frustration men menar att Coop arbetar för att hålla emot prisökningarna.
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, vars vd Karin Brynell anser att bojkotten slår mot fel mål.
– Att man i sin frustration över de höga matpriserna känner att nu måste vi demonstrera mot det. Men den riktar sig mot fel part. Den riktar sig mot symptomen och inte orsakerna, säger hon till TT.
