Bottenkänning för konsumentbolagen?
Det har minst sagt våndats över börsens konsumentbolag. Men rapportperioden gav inte enbart deppiga signaler. Man kan vädra morgonluft och vid en närmare titt är läget inte så entydigt mörkt som man kanske kan tro.
Konsumentbolagen är en brokig skara bolag och en allmänt nedtryckt sektor. Det är också kanske därför några av kvartalets största rapportvinnare återfinns bland de konsumentnära aktierna. För den sakens skull var de även överrepresenterade bland vinstvarningarna.
Kan man ana en botten?
Det är intressant att det är bland vinnarna vi hittar de mest konjunkturkänsliga konsumentaktierna. BHG Group (Bygg hemma) överraskade med ett rejält bättre rörelseresultat än väntat. Det ska dock tilläggas att det fortfarande rör sig om negativa tal.
Även branschkollegan Byggmax steg på rapport. Det kan vara ett tecken på att räntesänkningarna, både de som faktiskt genomförts och de som väntas, börjar märkas i plånboken. Av undertecknad köpstämplade Svedbergs levererade också en hygglig rapport. Det är dock tydligt att Sverige drar ned rejält.
Sällanköp och renovering borde vara det som har mest att vinna på lägre räntekostnader för konsumenten. För den sakens skull så har även Husqvarna vinstvarnat och Electrolux fortsatt att rada upp besvikelser. Men det ska tilläggas att det är två bolag som länge brottats med konkurrens- och lönsamhetsproblem och hade det svårt även när vi konsumenter hade gott om pengar i plånboken.
Vinst per aktie | Vinst per aktie | Vinstutveckling | P/E R12 | P/E | |
Kv. 3 2023 | Kv. 3 2024 | Kv. 3 23-24 | R12 | 2025E | |
Axfood | 3,38 | 3,26 | -4% | 24 | 20 |
BHG Group | -7,3 | -0,37 | 95% | -3 | 23 |
Björn Borg | 1,27 | 1,39 | 9% | 19 | 14 |
Byggmax | 2,36 | 2,88 | 22% | 370 | 16 |
Clas Ohlson* | -0,42 | 2,3 | 648% | 23 | 17 |
Cloetta | 0,56 | 0,45 | -20% | 13 | 14 |
Doro (under bud) | 0,9 | 0,99 | 10% | 15 | 16 |
Electrolux | 0,46 | -0,87 | >-100% | -5 | 10 |
Essity | 2,2 | 4,73 | 115% | 19 | 14 |
H&M** | 2,04 | 1,44 | -29% | 27 | 17 |
Husqvarna | 0,22 | -0,27 | >-100% | 25 | 13 |
Mips | 0,52 | 1,37 | 163% | 147 | 53 |
Nelly | 0,3 | 0,74 | 147% | -59 | 10 |
New Wave | 2,04 | 1,54 | -25% | 14 | 13 |
Revolution Race | 0,47 | 0,4 | -15% | 19 | 13 |
Rusta*** | 1,2 | 1,5 | 25% | 29 | Saknas |
Svedbergs | 0,92 | 0,53 | -42% | 17 | 12 |
Synsam | 0,94 | 1,14 | 21% | 21 | 10 |
Thule | 2,47 | 2,84 | 15% | 31 | 23 |
*Q1 brutet räkenskapsår | |||||
**Q3 brutet räkenskapsår | |||||
***Q1 brutet räkenskapsår | Källa: Bolagen/Börsdata/Factset |
Stabila konsumentbolag in i värmen
Essity har, mycket tack vare försäljningen av lågmarginalverksamheten Vinda, lämnat börsens frysbox 2024. Cloetta-aktien har stigit över 40 procent i år. Gott så, det är ju konjunkturokänsliga bolag vars produkter konsumenterna knappast drar ned på även när ekonomin tryter.
Som kontrast kan nämnas Axfood, ett klassiskt val av aktie när det kommer till stabilt och konjunkturokänsligt, men som levererade en rapport klart under den samlade prognosen. Aktien är ned nära 10 procent i år och handlas under p/e 20 för nästa år, vilket är under det historiska snittet.
Blandad bild för kläder och friluftsliv
Kläd- och skoförsäljningen ger knappast någon ensidig bild. H&M, Revolution Race och New Wave kom med rapportbesvikelser medan Nelly var bättre än väntat.
Mips bjöd på en riktig pangrapport. Det gjorde också Thule. Mips och Revolution Race är i en egen liga när det kommer till tillväxt och marginaler, men det märks olika mycket i värderingen.
Lågprissegmentet när det kommer till hemmafix, på börsen representerade i form av Clas Ohlson och Rusta, har tuffat på bra, vilket också märks i värderingarna.
Ränteläget och hushållens förväntningar talar för att ett konsumentlyft. I Sverige är vi extra räntekänsliga, eftersom det är så pass vanligt med rörliga räntor. Det går dock åt båda håll och nu talas det om ifall det är den svenska konsumenten som det vänder för först. Möjligen har vi redan börjat sett tecken på det.
Efter USA-valet har börshumöret vänt till Stockholmsbörsens nackdel, som idag, när inte minst flera konsumentaktier sjunker rejält. Men än så länge är det fortsatt räntesänkningar och en mer välmående konsument att vänta. Och än så länge är värderingarna på en hygglig nivå.