Bravida svarar efter polisanmälningen: "Oförklarligt"
Örnsköldsviks kommun polisanmäler installationsföretaget Bravida för att ha överfaktuerat.
Nu svarar Bravida på anklagelserna - som riktar kritik mot kommunen.
– Vi ser mycket allvarligt på anklagelserna som har riktats mot Bravida och kommer givetvis att utreda och bemöta dessa, säger bolagets kommunikationschef Liselotte Stray.

På måndagen meddelade Örnsköldsviks kommun att man efter granskningar funnit att Bravida överdebiterat kommunen nästan nio miljoner kronor. I samband med detta väljer kommunen att häva samtliga avtal och polisanmäla bolaget.
Granskningen har genomförts av revisionsföretaget Decimalen AB som tittat på omkring 500 fakturor från Bravida. De visar på återkommande avvikelser och felaktigheter som bland annat rör timpenning, kostnader för material och resekostnader.
– Skattebetalarnas pengar ska gå till verksamhet, inte överdebitering. Vi har ett tydligt uppdrag att förvalta offentliga medel ansvarsfullt, säger kommundirektör Magnus Haglund i ett uttalande.
– Som kommun och offentlig aktör har vi ett stort ansvar att agera när vi ser tecken på felaktig fakturering
Aktien har sedan dess rasat över 10 procent.
Bravidas svar
Bravida svarar nu på anklagelserna i ett pressmeddelande. Kommunikationschef Liselotte Stray säger att man ser "mycket allvarligt" på anklagelserna och att de kommer "utreda och bemöta dessa".
Hon kritiserar samtidigt Örnsköldsviks kommun för beslutet.
– Jag vill dock betona att jag finner det högst anmärkningsvärt att en svensk myndighet agerar på detta sätt. Det är oförklarligt varför kommunen lämnar in en polisanmälan, häver avtal och publicerar pressmeddelande utan förvarning och utan möjlighet för Bravida att kommentera den externa granskningen som de låtit genomföra. Det är ett beteende som inte anstår professionella parter i ett avtalsförhållande, säger Liselotte Stray i ett uttalande.
Bolaget skriver också att de kommer bestrida hävningen.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
