Carl Falk: Tiktok ledde till en ’kreativ svacka’

Svensk musikexport slår rekord – men det är låtskrivarna, snarare än artisterna, som driver det så kallade ”musikundret”, enligt Stims tillförordnade vd Lina Heyman. En av dem är Carl Falk, producenten bakom flera globala hitlåtar, som fått kämpa med en ”kreativ svacka” i en bransch som domineras alltmer av Tiktok.

Musikproducenten Carl Falk om konkurrensen på sociala medier Foto: Lisa Mattisson
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det svenska musikundret bygger inte längre enbart på artister, konstaterar Stims tillförordnade vd Lina Heyman.

I stället är det låtskrivarna som bär den svenska musikexporten, som fortsätter att slå rekord.

Under 2024 nådde Stim historiska nivåer. Intäkterna landade på 3,3 miljarder kronor, den högsta siffran i upphovsrättsorganisationens 100-åriga historia. Även utbetalningarna till rättighetsinnehavare nådde rekordnivåer.

– I dag är det många svenska låtskrivare som, i samarbete med internationella artister, står bakom stora hitlåtar. De svenska artisterna uppmärksammas inte lika mycket som just låtskrivarna, säger Lina Heyman.

Lina Heyman, vd på Stims.
Lina Heyman, tillförordnad vd på Stim. Foto: Lisa Mattisson

Han skriver miljardhits i garaget

En av de svenska stjärnproducenterna är Carl Falk som är känd för att ha jobbat med världsstjärnor som Avicii, One Direction, Ariana Grande och Madonna.

EFN Finansmagasinet möter Carl Falk, tillsammans med Stims vd, hemma i musikproducentens villa. Det tillhörande garaget har renoverats och förvandlats till studio.

– Jag är helt ointresserad av bilar, skrattar han.

Att bosätta sig utanför Stockholm, och inte i ett producenttätt USA, framstår som ett självklart val för Carl Falk. Föräldrarna bor i närheten och barnen går i skolan bara ett stenkast från huset.

Att ha arbetsplatsen på tomten är också en del av det livspusslet.

Men det är inte vilket arbete som helst.

Som en av Sveriges mest framgångsrika låtskrivare står 44-årige Carl Falk bakom flera globala megahittar. På Spotifys spellista ”Skrivet av Carl Falk” har de första fyra låtarna över 5,8 miljarder strömningar sammanlagt.

Carl Falk, producent
Carl Falk är en av Sveriges mest framgångsrika låtskrivare. Foto: Lisa Mattisson

Förutom det stora antalet strömningar så finns en annan gemensam nämnare: hans största hitlåtar har några år på nacken.

Tiktok förändrade hela branschen

Carl Falk betonar att det på bara ett decennium har blivit allt svårare att skriva en hitlåt. Det sociala mediet Tiktok har förändrat låtskrivandet – och låtskrivarens roll – i grunden.

Han beskriver att han hamnade i en ”kreativ svacka” som han nu tagit sig ur.

– Tiktok har kortat ner vad en låt är. Det känns som att alla försöker skriva tvåminuterslåtar byggda runt en enda hook som ska vara tillräckligt stark för att gå viralt – helst redan i introt, säger han.

Versen struntar man ofta i, och går direkt på refrängen.

Det är en utveckling som enligt Carl Falk riskerar att urholka det kreativa hantverket.

– Musikskapandet påverkas när målet blir att passa in i en femton sekunder lång video. När Tiktok var som störst började jag fundera på vad jag egentligen kunde tillföra längre.

Jag hamnade i en rejäl svacka och tänkte: ”Nu skiter jag i det här."

I det nya ekosystemet har även skivbolagens roll förändrats, menar han.

– Det har blivit mycket svårare för skivbolagen att veta vad som fungerar, även om man lägger pengar på marknadsföring. En distad låt på kinesiska med flöjt och en okänd artist kan bli en global hit. Det spelar mindre roll vem som sjunger – det handlar mer om sammanhang än om artisten själv. Det är utmanande, även för de största namnen.

Carl Falk och Lina Heyman
Carl Falk och Lina Heyman är båda bekymrade över AI som fenomen inom musikindustrin. Foto: Lisa Mattisson

Samtidigt tillhör Carl Falk en exklusiv skara svenska producenter tillsammans med Max Martin, Shellback och Oscar Holter.

Framgångsreceptet? Enligt honom: hårt arbete, kommunal musikskola – och en gnutta talang.

Men även begreppet talang är på väg att omdefinieras – inte minst på grund av generativ AI.

– Påverkas jag av att man kan skapa musik med ett knapptryck? Absolut. Det vore naivt att inte bli det. Men jag har valt att lita på min egen process och det jag kan.

AI betonas i årsredovisningen

Även Stim lyfter fram AI som en väsentlig risk i årsredovisningen, där det står att det ”är avgörande att AI-utvecklingen inte sker på bekostnad av mänskligt skapande”.

Det här är Stim

Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, en är upphovsrättsorganisation som företräder cirka 109 000 anslutna musikskapare och musikförlag.

Stim är en ekonomisk förening och drivs utan vinstintresse.

År 2024 hade man rättighetsintäkter på 3,3 miljarder kronor och gjorde utbetalningar till rättighetshavare på 2,9 miljarder kronor.

I fjol valde Gema, Stims tyska motsvarighet, att som första upphovsrättsorganisation i Europa stämma Open AI för att otillåtet träna på musikaliska verk. I USA har flera av världens ledande skivbolag – däribland Sony, Universal och Warner – gemensamt stämt musiktjänsterna Udio och Suno, med anklagelser om upphovsrättsintrång.

Stim har än så länge inte valt att stämma och försöker i stället hitta lösningar tillsammans med licensmarknaden. Men det är inget som Lina Heyman utesluter på sikt.

– Det är något som vi överväger hela tiden, säger hon till EFN.

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;