Castellum möter förväntningarna – men pressas av vakanser

Fastighetsbolaget Castellum redovisar ett förvaltningsresultat på 1 253 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2025. Väntat var 1 255 miljoner, enligt Infronts sammanställning av åtta analytikers estimat.
– Även om vi hade en positiv nettouthyrning under kvartal tre om 16 mkr, så har uppsägningarna varit långt större än nyuthyrningarna under året. Vår vakansgrad har ökat med nästan 4 procentenheter sedan 2020. Det är en tuff marknad, särskilt i storstäderna, vilket vi måste anpassa oss till, skriver Pål Ahlsén i vd-ordet.

Pål Ahlsén står på gatan och gestikulerar med armarna.
Castellums vd Pål Ahlsén. Foto: Lisa Mattisson
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Driftsöverskottet var 1 702 miljoner kronor mot förväntade 1 712 miljoner kronor.

Intäkterna uppgick till 2 407 miljoner kronor, här hade analytikerna räknat med 2 429 miljoner kronor.

Värdeförändringar på fastigheter var -232 miljoner kronor (-56).

Nettouthyrningen uppgick till 16 miljoner kronor (-16).

– För Castellums del är det nu ”Back to Basics”. Uthyrning, sänka kostnader i såväl förvaltningen som på huvudkontoret, skriver Pål Ahlsén.

På en retorisk fråga ”Sämre innan det blir bättre?” svarar vd:n:

– Ja, så blir det nog. Vi hade en positiv nettouthyrning under kvartal tre om 16 miljoner kronor, men under 2025 har uppsägningarna varit långt fler än nyuthyrningarna.

”Vänder på alla stenar”

Under årets första nio månader uppgår Castellums nettouthyrning uppgick till -166 miljoner kronor (-10) och till -143 miljoner kronor (-61) för rullande 12 månader.

Ahlsén är tydlig med att Castellum har ett huvuduppdrag; att bli mer lönsamt och att det är "Back to Basics" som gäller. Med det menar han fokus på uthyrning, samt att sänka kostnader i såväl förvaltningen som på huvudkontoret.

– Äga rätt kommersiella fastigheter i rätt lägen. Sälja och köpa när bra möjligheter uppstår. Mer entreprenörskap och mindre storbolagsmanér, skriver Ahlsén.

Han uppger vidare att bolaget nu ”vänder på alla stenar” för att bli mer effektiva och för att minska kostnader.

– Färre interna möten, istället uthyrning. Färre konsulter. Färre resor och färre tidningsprenumerationer. Att vända på stenar kommer vi fortsätta göra. Det måste man alltid göra, skriver han.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;