Catena Media rapporterar i linje med vinstvarningen
Kundanskaffningsbolaget Catena Media redovisar siffror för intäkter och justerat ebitda i linje med bolagets preliminära besked.

Den 22 oktober meddelade Catena Media att intäkterna förväntades hamna inom intervallet 10,5-11,0 miljoner euro (15,9) för perioden. Faktiskt utfall blev 10,7 miljoner euro.
Justerat ebitda sade preliminärt landa på till 1,0-1,5 miljoner euro (3,2), motsvararande en marginal på 10-14 procent (20). Faktiskt utfall blev 1,3 miljoner euro med en marginal om 13 procent.
Försäljningstillväxten var -33 procent i kvartalet.
Intäktsminskningen var drivet av en fortsatt svag prestation inom onlinesportspel, enligt vd Manuel Stan. De lägre intäkterna var även ett resultat av avslutandet av vissa mediepartnerskap och förändringar i andra partneravtal.
"Täcker vår skuld"
I sitt vd-ord nämner han också de sedan tidigare annonserade kostnadsbesparingarna och lyfter bolagets arbete med att "återgå till lönsamhet genom att justera kostnadsbasen".
"Trots flera kvartal i rad med svaga resultat och lågt kassaflöde från verksamheten har vi tillräckliga kontantreserver och inkomster från tidigare avyttrade tillgångar för att täcka vår nuvarande skuld", uppger vd:n vidare.
Catena Media har förhandlat sig ur vissa längre kontrakt vilket har påverkat ebitda negativt under tredje kvartalet, men som långsiktigt kommer innebära besparingar på 1,4 miljoner euro.
"Vi planerar att använda dessa besparingar för att betala ner skulder och minska kapitalbeloppet på obligationen som förfaller i juni 2025", skriver Manuel Stan.