Chefsekonomen om konjunkturen: "Positivt tecken"
Svenska konsumenter var shoppingsugna i juni. Detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 2,5 procent jämfört med föregående månad. Men det är ännu "för tidigt att ropa hej", säger Jens Magnusson, chefsekonom på SEB, om att konjunkturen nu vänder.

Lågt konsumentförtroende hos svenska hushåll har länge varit ett bekymmer för både riksbank och detaljhandel – under den senaste tremånadersperioden var detaljhandelns försäljningsvolym 0,6 procent lägre än under föregående.
Men nu syns ett trendbrott. Konjunkturinstitutets senaste mätning visar att svenskarnas konsumentförtroende ökar, och detaljhandelns försäljningsvolym ökade i juni. Enligt Jens Magnusson, chefsekonom på SEB, är det dock ännu för tidigt för att konstatera att vändningen är här.
– Vi har varit inne i en avmattning, eller lågkonjunktur om man så vill. Återhämtningen i ekonomin har varit segdragen mot bakgrund av att inflationen är lägre, vi har lägre räntor och skattelättnader, säger han och tillägger:
– Vi kanske kan tolka framför allt konjunkturinstitutets mätning som ett positivt tecken på att förstärkningen nu kommit, men det är ännu för tidigt för att ropa hej, säger han.
Starkare medicin krävs
Han menar att det krävs mer för att sätta hjulen i rullning. Han påpekar att konsumentförtroendet, även fast det tagit ett rejält skutt uppåt, fortfarande är på historiskt låga nivåer.
– Vi kan fortsatt vänta oss ytterligare en räntesänkning från Riksbanken. Det enda som håller tillbaka dem just nu är inflationen, där de kan vilja avvakta och se så att de tristare siffrorna från senaste mätningen bara är en tillfällighet, säger han.
Den stora bilden är fortfarande att den svenska ekonomin går trögt, slår Jens Magnusson fast. BNP- tillväxten kom in lägre än förväntat i juni. Därför tror han att regeringen inför höstens budget kommer att slå på stora trumman.
– Det är sista budgeten innan nyval. Vi tror på en tydligt expansiv budget, säger han.
