Claes Hemberg om Einrides börsresa: ”De behöver pengar som en bank”

Ekonomiprofilen Claes Hemberg är tidig investerare i Einride och välkomnar lastbilsbolagets planer på att gå till USA-börsen med hjälp av en spac.
– Att köpa dyra elektriska lastbilar som sedan hyrs ut är en affärsmodell som kräver rejält med kapital, säger Claes Hemberg till EFN.

Spac-affären är enligt ekonomiprofilen Claes Hemberg ett sätt för Einride att snabbare få in det kapital som krävs för expansion, utan att lägga för mycket tid på den formella börsprocessen. Foto/montage: Anders Frick/pressbild
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det var under onsdagen som det Göteborgsgrundade bolaget Einride offentliggjorde börsplanerna – något som kan ge upp till cirka 3 miljarder kronor i nytt kapital. Och pengar är något som kan behövas; för ett år sedan var Einride ekonomiskt rätt illa ute.

– Einrides affärsmodell binder mycket kapital eftersom bolaget äger sina egna lastbilar och hyr ut dem till kunderna. Att köpa in lastbilar är självklart eftersom de är så billiga att drifta. Men för att kunna växla upp till fler fordon och fler kunder behövs därför nytt kapital – precis som en bank behöver eget kapital för att kunna låna ut pengar, säger Claes Hemberg, som tidigt var rådgivare för - och även investerare i - Einride.

Spac-affären är enligt Hemberg ett sätt för Einride att snabbare få in det kapital som krävs för expansion, utan att lägga för mycket tid på den formella börsprocessen.

– Detta är ett sätt att spara tid men också låta organisationen fokusera på det de är bäst på, nämligen att fortsätta utvecklingen styrningen av elektriska flottor och självkörande lastbilar, säger han.

"Håller oss fast vid dieselratten"

Att Einride satsar på den amerikanska börsen menar Hemberg är helt naturligt, då han hävdar att transportköpare i USA är mer öppensinnade för ny teknik och förnyelse än trögrörliga transportköpare i Sverige och Europa.

– Vi på den här sidan Atlanten håller oss fast vid dieselratten bara för att den är trygg. Det gäller både branschen och myndigheter. Jag minns till exempel för några år sedan när Einrides självkörande lastbil inte blev godkänd i en viss instans eftersom lastbilen saknade backspeglar. Det spelade ingen roll att det inte finns någon chaufför i den, för enligt reglementet måste lastbilar ha backspeglar, säger Claes Hemberg.

En självkörande lastbil från Einride som rullar mellan två av DB Schenkers anläggningar i Jönköping. Arkivbild: Anders Frick

Börsnoteringen markerar nästa steg i Einrides expansion i USA, där bolaget redan har flera kommersiella kundavtal och testverksamhet med fjärrstyrda elektriska lastbilar.

Claes Hemberg är en tidig investerare i Einride då det var hans första kund efter att han slutade på Avanza 2018. Och redan då siktade Einride på elektrifierade och självkörande fraktlösningar.

– Einride är inte ett bolag som konkurrerar med lastbilsteknik, utan med system, data och logistikoptimering. Det är mjukvaran som styr transporterna, snarare än fordonen i sig, säger han.

Sedan dess har Claes Hemberg fortsatt jobba med bolaget som rådgivare, men lägger idag störst fokus på sitt uppdrag som energiekonom på Nibe.

Enligt Einride ska affären med det amerikanska spac-bolaget Legato Merger Corp. III slutföras under 2026, med en planerad notering på New York-börsen.

EFN har tidigare gjort flera inslag om Einride – här är några av dem:

Följ taggar

Anders FrickRedaktör och reporter EFN[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;