Clas Ohlson i linje med förväntningarna
Clas Ohlsons rörelseresultat landar på 307 miljoner kronor – analytikerna hade räknat med 312. Bruttomarginalen blev 39,8 procent, väntat var 40,6 procent.
Nettoomsättningen uppgick till 2 801 miljoner kronor för det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det är en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, varav 8 procent avser organisk tillväxt, skriver bolaget i rapporten.
Vinst per aktie landade på 3,63 kronor, jämfört med 2,74 samma kvartal förra året.
Stark avslutning med Black Week
Bolagets vd Kristofer Tonström skriver i vd-ordet att de också rapporterar försäljningssiffror för november i år och att det ser starkt ut.
"Vi ser en tillväxt överstigande vårt långsiktiga tillväxtmål för den 19:e månaden i rad. I synnerhet hade vi en stark avslutning på månaden med Black Week och förberedelser för första advent som bidrog till bra försäljning av julklappar, julpynt och annat som behövs inför julfirandet", skriver han.
Öppnade sex nya butiker
Clas Ohlson öppnade sex nya butiker i kvartalet och en till i november.
"Därmed har vi öppnat åtta butiker netto under innevarande verksamhetsår och är i fas med målet att öppna cirka tio nya butiker netto under året", skriver vd:n Kristofer Tonström.
Försäljningen online står nu för 19 procent av Clas Ohlsons totala omsättning. Vd:n pekar ut förvärvet av Spares som en anledning till att den siffran gått upp.
Tonström konstaterar till sist att kundernas köpkraft fortfarande är under press.
"Det är därför positivt att vi månad för månad lyckas växa vår försäljning med bibehållen kostnadskontroll. Vi ser också att fraktkostnaderna som ökade kraftigt under det första kvartalet under september och oktober har fallit markant och är nu tillbaka på nivåer som innan sommaren."