Clas Ohlsons försäljning ökade i september
Clas Ohlsons försäljning ökade i september jämfört med föregående år. Nettoomsättningen uppgick till 860 miljoner kronor (762) vilket motsvarar en ökning med 13 procent.
Företaget rapporterar en nettoomsättning på 860 miljoner kronor (Mkr) för september 2024, vilket innebär en ökning med 13 procent jämfört med föregående år, då omsättningen var 762 Mkr. Av denna tillväxt kan 8 procent tillskrivas organisk tillväxt, medan valutaeffekter bidrog med -4 procent. Ytterligare 9 procent av tillväxten kommer från försäljning inom Spares-koncernen.
"Den organiska försäljningstillväxten i september uppgick till 8 procent, vilket visar att kunderna fortsätter att uppskatta vårt behovsdrivna och prisvärda sortiment. Utvecklingen var bra i samtliga prioriterade produktnischer och sett till enskilda marknader stack Sverige ut med en organisk tillväxt om 13 procent", skriver Kristofer Tonström, vd och koncernchef för Clas Ohlson, i ett pressmeddelande.
Ålandsbanken skriver i sitt morgonbrev att de förväntar sig en neutral till något negativ kursutveckling för Clas Ohlson under dagen.
Försäljningen ner i Norge och oförändrad i Finland
Försäljningen i Norge uppvisade en nedgång med 4 procent, men en organisk tillväxt på 3 procent ackumulerat för perioden maj-september 2024. I Finland förblev försäljningen oförändrad under september, medan den organiska tillväxten uppgick till 4 procent för samma period.
"Den totala försäljningen i både Norge och Finland påverkades tydligt av valutarörelser men den underliggande organiska försäljningen utvecklades stabilt, i synnerhet med Norges tuffa jämförelsetal från förra året i åtanke", skriver Tonström i pressmeddelandet.
Under perioden maj-september 2024 nådde nettoomsättningen 4 452 Mkr, en ökning med 17 procent jämfört med samma period 2023, då omsättningen var 3 815 Mkr. Här utgör organisk tillväxt 9 procent, med -2 procent från valutaeffekter och 9 procent från Spares-koncernen.
"Detaljhandelsklimatet är fortsatt utmanande och det kommer även framgent att vara viktigt med god kostnadskontroll och effektivitet i alla delar av verksamheten för att kunna utveckla konkurrensfördelar inom sortiment, kundmöte och varumärke ytterligare", skriver Tonström vidare i pressmeddelandet.
Ökat butiksbestånd
Butiksbeståndet visar också en positiv trend. Vid slutet av september 2024 hade företaget ökat sitt nätverk med 15 nya butiker, jämfört med en minskning av 3 butiker föregående år. Det totala antalet butiker är nu 236.