Prenumerera

Clas Ohlsons organiska försäljning stiger mer än väntat

Clas Ohlsons organiska försäljning steg med 19 procent mars.
Analytikerna hade i snitt väntat sig en ökning på 9,8 procent, enligt Infronts sammanställning av fyra estimat.

Clas Ohlson.
Foto: TT Nyhetsbyrån
Publicerad: 7 apr. 2025, 07:17Uppdaterad: 7 apr. 2025, 07:17
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Den totala försäljningen i mars ökade med 17 procent, mot väntade +9,3 procent.

Kaledereffekten var positiv med 4 procentenheter under mars, enligt bolaget.

Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 239 (224).

I jämförbara enheter var ökningen 14 procent.

I Sverige var försäljningen 13 procent upp. Organiskt steg försäljningen i Norge med 21 procent och i Finland var den upp 5 procent.

Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström uppger i pressmeddelandet att tillväxten var "stark" i samtliga prioriterade produktnischer.

Den positiva kalendereffekten om 4 procentenheter, hänförlig till påsken, var allra tydligast på den norska marknaden, enligt vd:n.

"En ytterligare förklaring till den starka försäljningsutvecklingen under månaden var stora ordervolymer i den mer volatila B2B-affären i Spares, liknande den effekt vi såg i april förra året. Den goda utvecklingen till trots verkar vi i ett fortsatt osäkert marknadsklimat och arbetar som alltid med kostnadskontroll och effektiviseringar för att kunna hantera snabba förändringar i omvärlden", kommenterar Kristofer Tonström.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;