Cloetta lyfter lönsamheten – trots tapp i försäljning
Cloetta redovisar ett oväntat starkt resultat för det första kvartalet 2025.
Trots att omsättningen minskade något har rörelsemarginalen ökat rejält – en utveckling som bolaget själv beskriver som ”exceptionell”.


Den justerade rörelsemarginalen steg till 11,0 procent, från 9,2 procent samma period i fjol. Det justerade rörelseresultatet förbättrades med över 17 procent till 225 miljoner kronor, trots att omsättningen backade 2,6 procent till 2 039 miljoner kronor.
– Den exceptionellt starka lönsamhetsförbättringen levererades trots den sena påsken. Vi förväntar oss att första halvåret kommer att visa tydlig lönsam försäljningstillväxt, säger Katarina Tell i vd-ordet.
Den organiska försäljningen föll med 1,1 procent, delvis på grund av att påsken inföll i april i år – jämfört med mars i fjol.
Enligt Tell påverkades försäljningen dessutom av att Cloetta aktivt valt bort produkter med lägre lönsamhet, minskat sortimentsbredden och avslutat vissa kontraktstillverkningar.
– Vi förväntar oss att det första halvåret kommer att visa tydlig lönsam försäljningstillväxt, och att vi under det andra halvåret närmar oss vårt nya långsiktiga mål om 3–4 procents tillväxt, säger hon i vd-ordet.
I kvartalet stärkte Cloetta även sin position inom Pastiller & Tuggummi, bland annat genom lanseringen av Mynthon på nya skandinaviska marknader. Samtidigt noterar bolaget en viss volymförskjutning bort från choklad – till följd av stigande råvarupriser.
Cloetta har tidigare aviserat organisationsförändringar som ska spara bolaget 60–70 miljoner kronor per år. Aktien är upp 13 procent hittills i år, med ett börsvärde på omkring 8 miljarder kronor.
