Cloetta ökar omsättningen
Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta redovisar ett rörelseresultat på 252 miljoner kronor. Omsättningen ökade med 4,7 procent till 2 285 miljoner kronor. Styrelsen föreslår en utdelning om 1,10 kronor per aktie.


Cloetta öppnade under onsdagsmorgonen sina böcker för det fjärde kvartalet. Omsättningen för kvartalet ökade med 4,7 procent till 2 285 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2 182 miljoner kronor i motsvarande kvartal föregående år. Organisk tillväxt var 5,7 procent.
Det justerade rörelseresultatet kom in på 258 miljoner kronor, motsvarande 11,3 procent, för det fjärde kvartalet 2024. Det går att jämföra med 200 miljoner kronor i jämförelsekvartalet.
"I vår senaste rapport antog vi utmaningen att fortsätta leverera tvåsiffrig justerad rörelsemarginal trots fortsatt råvarukostnadsinflation. Jag är glad att kunna konstatera att vi klarade den utmaningen med råge", skriver vd och koncernchef Katarina Tell i rapporten.
Ökat intresse i USA
Det rapporterade rörelseresultatet blev 252 miljoner kronor. För motsvarande period föregående år landade siffran på 174 miljoner kronor.
Resultatet låg på 158 miljoner kronor, att jämföra med 138 miljoner kronor i fjärde kvartalet 2023. Resultatet per aktie uppgick till 0:55 kronor (0:48).
Försäljningen av Cloettas förpackade märkesvaror ökade organiskt med 1,6 procent under kvartalet medan försäljningen av lösviktsgodis ökade organiskt med 17,3 procent under kvartalet.
"Den senaste tidens ökade intresse för Lösviktsgodis i USA, i sociala medier känt som Swedish Candy, fortsätter att driva tillväxten i vår relativt begränsade verksamhet i Nordamerika – och är ett bra exempel på våra möjligheter att växa ytterligare. Vår försäljning till USA ökade med cirka 30 procent 2024", skriver vd:n i rapporten.
Utdelning på 1,10 kronor per aktie
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 308 miljoner kronor, att jämföra med fjärde kvartalet 2023 då samma siffra landade på 478 miljoner kronor.
Nettoskuld/ebitda minskade till 1,3 gånger (1,7).
"Även under årets sista kvartal fortsatte vi på inslagen väg och levererade en stark försäljningstillväxt med stabila totala volymer och förbättrad lönsamhet, främst drivet av våra initiativ för att höja marginalerna inom Lösviktsgodis. Lönsamheten stärktes ytterligare tack vare en mer gynnsam mix, trots att Lösviktsgodis växte snabbare än Förpackade märkesvaror", skriver Katarina Tell i vd-ordet.
En utdelning om 1,10 kronor per aktie föreslås för helåret 2024 (1,00).
Följ taggar
