Dagligvaruförsäljningen steg i september
Försäljningen inom svensk dagligvaruhandel steg med 2,4 procent i september, jämfört med motsvarande månad föregående år.

Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel, enligt ett pressmeddelande.
Kalendereffekten beräknas till -1,6 procent.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick till 2,1 procent jämfört med samma månad föregående år enligt SCB:s konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 0,3 procent.
Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,9 procent.
Försäljningen i fysisk butik steg 2,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln steg 5,7 procent. Hemleverans steg med 5,2 procent och upphämtning i butik steg med 6,5 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i september till 4,4 procent.