Prenumerera

Dagligvaruförsäljningen steg i september

Försäljningen inom svensk dagligvaruhandel steg med 2,4 procent i september, jämfört med motsvarande månad föregående år.

Matpriser.
Matpriser Foto: TT
Publicerad: 16 okt. 2024, 06:27Uppdaterad: 16 okt. 2024, 06:27
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel, enligt ett pressmeddelande.

Kalendereffekten beräknas till -1,6 procent.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick till 2,1 procent jämfört med samma månad föregående år enligt SCB:s konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 0,3 procent.

Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,9 procent.

Försäljningen i fysisk butik steg 2,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln steg 5,7 procent. Hemleverans steg med 5,2 procent och upphämtning i butik steg med 6,5 procent.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i september till 4,4 procent.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;