Daniel Eks resa – lämnar på toppen
Samtidigt som New York fylls med stora billboard där Taylor Swifts Life of a Showgirl lanseras av Spotify, kommer beskedet att den legendariska grundaren Daniel Ek lämnar posten som vd. Ja, det är en snackis i staden.

NEW YORK. Den väl synliga lanseringen av Taylor Swifts nya album är en del av en global kampanj, men just i New York är närvaron som mest påtaglig. Flera event och överraskningar är planerade för veckan.
Men just då, när New York-borna med hörlurar i öronen tittade upp på de jättelika tavlorna på Times Square, kom nyheten - grundaren Daniel Ek kliver av som vd för Spofity.
Caroline Hyde, nyhetsankare på Bloomberg, kommenterar Daniel Eks avgång i ett inlägg på sociala medier:
”Skiftet är sannolikt nödvändigt när bolaget bygger in ljudböcker och video samtidigt som det navigerar i en tid av AI-omställning där immateriella rättigheter är omstridda och mänskligt skapad musik kämpar om lyssnarna,” skriver hon.
Hyde tillägger att Ek fortfarande verkar ha entreprenörsenergi – och pekar på hans satsningar via fonden Prima Materia och rollen som ordförande i hälsostartupen Neko Health. Dessutom lovar han att förbli ”djupt involverad” i Spotify.
En följare kommenterar kort: ”Wow, en era går i graven.”
Spotify är tveklöst ett av de mest kända svenska bolagen i USA – ofta nämnt sida vid sida med IKEA.
Wow, en era går i graven.
Vägen till USA:s musik
När Spotify, efter flera års förhandlingar med skivbolagen, lanserades i USA 2011 var det fortfarande bara början på en lång och mödosam väg. Det hade inte varit lätt i Europa, men i USA väntade andra lagar och regler samt konkurrens.
Daniel Ek beskrev i en intervju med The New Yorker 2011 att musikbolagen i Europa länge var skeptiska till Spotifys modell, där artister fick betalt varje gång deras låt spelades.
”Det har tagit längre tid än jag hade önskat. Spotify är en väldigt annorlunda modell jämfört med vad de är vana vid – du får betalt varje gång du blir spelad. Det är ett helt nytt koncept för musikbranschen. Men efter framgångarna i Europa har vi övertygat de amerikanska bolagen att prova,” förklarade han då för nästan 15 år sedan.
Ek har också sagt att det inte var avgörande för Spotify att lanseras i USA rent affärsmässigt, men att det på ett personligt plan handlade om att skapa en brygga mellan artister och fans:
”Min verkliga drivkraft är att hjälpa människor att dela, upptäcka och konsumera musik, och vi vill inte lämna världens största musikmarknad utanför.”
Kritiken mot Daniel Ek
Amerikanska analysfirman Blue Heron Research Partners har under många år följt Spotify.
– Vår analys är mycket positiv både gentemot de två efterträdarna och Daniel Ek, säger David Rynecki, grundare och CEO.

Rynecki menar att det har vuxit fram en generation unga, innovativa svenska bolag som arbetar på ett annat sätt än de äldre. Han kallar det en kombination av amerikansk framåtanda och svensk företagskultur.
I en utvärdering av Spotifys ledarskap som Blue Heron genomförde 2023, beskrivs Ek som en visionär och transparent ledare med stor strategisk och analytisk förmåga. Slutsatserna bygger på intervjuer med tidigare chefer i bolaget och personer inom musikförlag,
– Kritiken mot Ek är att han inte alltid varit operativt närvarande. Den sidan av ledarskapet får Spotify nu från efterträdarna Söderström och Alex Norström. Så det är inte oväntat med förändringen och det ser ut att ske i en brytpunkt där visioner måste bli verklighet, säger han.
Kritiken mot Ek är att han inte alltid varit operativt närvarande.
I den tidigare utvärderingen lyfts fortfarande Daniel Ek fram som en nyckelfaktor bakom Spotifys framgångar. Men ledningsgruppen – särskilt Gustav Söderström och Alex Norström – får också starkt beröm för sina insatser.
Rapportens författare konstaterar vidare att Daniel Ek är en ledare som är starkt inriktad på strategi och långsiktighet, men ibland prioriterar han vision framför operationella detaljer. Beslutsfattandet kan gå långsamt och konfliktfyllda personalfrågor undviks ibland.
Samtidigt konstateras i rapporten att Spotify lyckats med satsningar på AI och podcasts, men utmanas av brist på exklusivt innehåll, relationen till artister och en outnyttjad annonseringspotential.
Historien om Spotify
Historien om Spotify började i Stockholm 2006. Daniel Ek, då 23 år, slog sig samman med Martin Lorentzon för att bygga en laglig plattform som var bättre än piratkopiering. Idén föddes ur Eks egen frustration efter Napsters fall – han ville ha ”all världens musik, på ett klick, lagligt”.
De olika turerna och aspekterna skildras bland annat i Netflix-serien Playlist, som många i USA har sett.

När tjänsten lanserades i Europa 2008 möttes den av både skepsis och intresse. Det stora genombrottet kom 2011 när Spotify efter år av förhandlingar tog steget in på den amerikanska marknaden. USA-lanseringen var inte bara affärsmässigt viktig, utan också personlig. ”Min verkliga drivkraft är att hjälpa människor att dela, upptäcka och konsumera musik, och vi vill inte lämna världens största musikmarknad utanför,” har han sagt.
Under Eks ledarskap har Spotify revolutionerat musikindustrin, infört freemium-modellen, utmanat jättar som Apple och Amazon och etablerat sig som världens största musikstreamingtjänst.
I dag erbjuder bolaget över 100 miljoner låtar och har förändrat både konsumtionen av musik och branschens intäktsmodell. Spotify betalar omkring 70 procent av intäkterna till artister och rättighetsinnehavare – bara under 2024 betalade bolaget ut cirka 10 miljarder dollar.
När Daniel Ek nu lämnar vd-posten fortsätter han, vid sidan om sina andra investeringar, som aktiv styrelseordförande i Spotify.
Börsen reagerar negativt
Som en kommentar till dagens besked säger Daniel Ek i en intervju med Forbes att det markerar slutet på en era.
– Jag har tillbringat tjugo år, nästan hela mitt vuxna liv, som Spotifys vd. Jag är redo att gå från spelare till coach, säger han till tidningen Forbes.

Från och med den 1 januari 2026 tar Alex Norström och Gustav Söderström över som co-vd:ar medan Ek själv blir arbetande styrelseordförande med ansvar för långsiktiga strategier.
Den pågående Taylor Swift-kampanjen anses markera både självförtroende och press för Spotify.
Förra året blev bolaget för första gången lönsamt på helårsbasis, med en nettovinst på cirka 1,2 miljarder dollar.
Bolaget har samtidigt breddat verksamheten bortom musiken, med satsningar på ljudböcker och poddar, och försöker stärka sina intäkter från annonser.
Omsättningen nådde 18,36 miljarder dollar och antalet användare närmar sig 700 miljoner, varav 276 miljoner betalande. Aktien har stigit kraftigt – mer än 100 procent det senaste året – och bolaget värderas nu till över 150 miljarder dollar.
Frågan är dock vad Wall Street anser att bytet av vd just nu markerar. Aktien föll på Wall Street efter nyheten.
– Ek lämnar vd-rollen på topp, med stora skor att fylla för de nya cheferna, säger Paolo Pescatore, analytiker på PP Foresight, till Reuters.



