Wallenbergbolaget Wärtsilä slår kursrekord på Trumpbeställning
Finländska Wärtsilä, med Wallenbergs Investor som huvudägare, slog kursrekord i fredags.
Bakom rusningen finns en Trump-beställning av isbrytare och en växande optimism kring bolagets roll i AI-boomen.
– Jag har inte sett att Wärtsilä har bekräftat att de är delaktig i affären, men denna typ av fartyg är normalt perfekt för Wärtsiläs 4-takts ”medium speed”-motorer, säger Johan Eliason på SB1 Markets.

Wallenbergs finska verkstadsjätte Wärtsilä, som levererar kraftlösningar till marin- och energisektorn, har rusat över 50 procent på börsen i år. Fredagen den 10 oktober nådde aktien ett nytt kursrekord.
Det kommer efter en nyhet om att USA, natten till fredagen svensk tid, beställt isbrytare av Finland.
– Vi har varit vänner under en lång tid, sa Donald Trump om den finske presidenten Alexander Stubb under ett presstillfälle i Ovala rummet.
Detta är något som är gynnsamt för Wärtsilä, som tillverkar motorer till just sådana isbrytare.
– Jag har inte sett att Wärtsilä har bekräftat att de är delaktig i affären, men denna typ av fartyg är normalt perfekt för Wärtsiläs 4-takts ”medium speed”-motorer där de har en världsmarknadsandel på 40-60% så det är högst rimligt att de är del i denna, säger Johan Eliason på SB1 Markets.
– De har tidigare försett svenska isbrytare med motorer även om det nu är länge sedan.
Wärtsilä ”dominanta” på isbrytarmarknaden
Timo Heinonen, aktieanalytiker på Handelsbanken, betonar att Finland har en konkurrenskraftig position på isbrytarmarknaden, där 80 procent av den nuvarande flottan är designad i landet – och 60 procent byggs där.
På marknaden för isbrytare kallar han Wärtsiläs position för ”dominant”.
Fredagens kursrekord kopplar han dock inte till isbrytaraffären.
– De elva fartyg som nu är beställda innebär en viss potential för Wärtsilä, men inte någon stor. Om vi tittar på Wärtsiläs mest betydelsefulla fartygssegment väntas omkring 400 fartyg beställas i år (jämfört med cirka 500 förra året). Självklart kommer fler isbrytare att beställas, men varvskapaciteten är begränsad och det kommer att ta flera år innan hela potentialen realiseras för Wärtsilä.
AI-förhoppningar driver kursen
Han betonar att Wärtsiläs aktie steg med 4 procent den 10 oktober, medan sektorn som helhet gick ner.
– Jag tror inte att isbrytaraffären i sig räcker för att motivera den uppgången.
Vad driver då primärt kursen?
– Det finns stor entusiasm kring datacenter. En order har annonserats, och företaget har sagt att flera ligger i pipen. Allt som är kopplat till AI och datacenter är hett just nu, säger Timo Heinonen.
Johan Eliason, på SB1 markets, lyfter också fram ett ”fortsatt momentum inom datacenterordrar” som en drivkraft bakom kursuppgången. Han lyfter dessutom fram FN-organet IMO:s kommande möte i veckan som en potentiell katalysator, då nya globala regler för koldioxidutsläpp från fartyg väntas antas.
Wärtsiläs fem största ägare (kapital, procent)
Investor AB: 17,7 procent
Varma Mutual Pension Insurance Company: 3,5 procent
Ilmarinen Mutual Pension Insurance Company: 2,8 procent
Elo Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö: 1,2 procecnt
State Pension Fund: 0,8 procent
