De är arkitekterna bakom Trumps tullar
Scott Bessent har den tyngsta ekonomiska posten som Donald Trumps finansminister. Men det är Howard Lutnick och Peter Navarro som står presidenten närmast när det kommer till tullarna och visionen för den verklighet man utlovar på andra sidan den pågående turbulensen.


Söndagen den 6 april flög Scott Bessent, enligt Politico, ner till Florida för att uppmana presidenten att förändra retoriken kring tullarna, börja öppna för förhandlingar med USA:s handelspartner och lägga större vikt vid att det är detta som är slutmålet.
Dagen därpå meddelade Scott Bessent att han inlett samtal om tullar med Japan på uppdrag av Donald Trump och att USA ”ser fram emot betydelsefulla förhandlingar” med ett 50-tal länder under de kommande veckorna. Samma dag publicerades dock en debattartikel signerad handelsrådgivaren Peter Navarro i Financial Times med ett motstridigt budskap: ”Det här är ingen förhandling”, skrev han och slog fast att länder som nu erbjuder sänkta tullar ska ha klart för sig att ”det här bara är början”.
Navarros väg in i maktens kärna
Peter Navarro blev en del av kretsen kring Donald Trump redan under hans första valkampanj efter att presidentens svärson, tillika rådgivare, Jared Kushner fått uppdraget att rekrytera en ekonomisk rådgivare. På Amazon hittade han boken Death by China och kontaktade författaren, enligt ett reportage i Vanity Fair.
När Peter Navarro därefter utsågs till ansvarig för handelsrådet 2017 uppmärksammades faktumet att han i flera av sina fackböcker citerat experten Ron Vara, som bland annat uttalade sig kritiskt om Kina. Ett ”internt skämt”, menade Peter Navarro (vars efternamn bildar namnet Ron Vara när bokstäverna kastas om) när det uppdagades att Ron Vara inte fanns i verkligheten. Som en blinkning använde han pseudonymen igen för att lyfta fördelarna med tullar gentemot Kina 2019.
Peter Navarro, handelsrådgivare
Ålder: 75 år.
Innan politiken: Professor i ekonomi med examen från University of California, författare av bland annat The coming China wars och Death by China, handelsrådgivare och handelsrådgivare under Donald Trumps första mandatperiod 2016–2020.
Sagt om tullpolitiken: ”Trumps svarstullar gör exakt vad Världshandels- organisationen (WTO) har misslyckats med: den håller andra länder ansvariga … det här handlar om rättvisa, det kan ingen argumentera emot.”
Medan 92 procent av nyckelpersonerna i den första Trumpregeringen försvann från sina poster, enligt en sammanställning av tankesmedjan Brookings Institution, blev Peter Navarro kvar mandatperioden ut.
– Få var mer effektiva och målmedvetna än Peter när det gällde att verka för mina två heliga regler: köp amerikanskt och anställ amerikaner, har Donald Trump sagt.
Peter Navarro har även avtjänat ett fyra månader långt fängelsestraff efter att ha vägrat order om att svara på frågor från kongressen under utredningen av Donald Trump-anhängares stormning av Kapitolium den 6 januari 2021.
– De krävde att jag skulle förråda Donald John Trump för att rädda mitt eget skinn, jag vägrade, har han sagt.
Den delade synen på Kina, tullar gentemot omvärlden och agerandet efter försöken att upphäva 2020 års valresultat har bidragit till Peter Navarros roll som flitig försvarare av tullbesluten i amerikanska medier.
Howard Lutnick i centrum för Trumps tullagenda
En annan: handelsministern Howard Lutnick, dollarmiljardär efter över 40 år på investmentbolaget Cantor Fitzgerald, som han äger till 60 procent. När Donald Trump presenterade sitt tullpaket den 2 april, under vad som getts namnet ”Liberation Day”, var det Howard Lutnick som räckte över den lista över länder och procentsatser som hölls upp inför tv-kamerorna. Han tillhör det läger som ser en eliminering av USA:s växande budgetunderskott på knappt 2 000 miljarder dollar som en förutsättning för att ekonomin ska kunna blomstra.
Howard Lutnick, handelsminister
Ålder: 63 år.
Innan politiken: Huvudägare av investmentbolaget Cantor Fitzgerald, där han jobbat sedan 1983. Bolaget förlorade 658 av sina anställda i attacken mot World Trade Center den 11 september 2001. Uttryckte innan han utsågs till handelsminister intresse för posten som finansminister, enligt Bloomberg.
Sagt om tullpolitiken: ”Armén med miljoner och åter miljoner människor som skruvar små, små skruvar för att tillverka Iphone, den sortens arbete kommer att hamna i Amerika. Det kommer att automatiseras.”
Elon Musk är ansiktet utåt för nedskärningsprojektet Doge, med målet att minska statens utgifter med 1 000 miljarder dollar – men det är Howard Lutnick som, enligt egen utsago, ligger bakom både grundtanken och varumärkesregistreringen av namnet Department of Government Efficiency, som han säger sig ha valt specifikt för att locka Tesla-vd:n till projektet.
För att tjäna in ytterligare 1 000 miljarder och radera underskottet har Howard Lutnick nämnt skapandet av en statlig investeringsfond och försäljning av uppehållstillstånd till förmögna utländska medborgare – planer som redan offentliggjorts av Donald Trump sedan maktskiftet i januari.

Skattefrihet – men till vilket pris?
Målet om allt lyckas är bland annat att kunna slopa federal inkomstskatt helt för de dryga 85 procent av amerikanerna som tjänar mindre än cirka 1,9 miljoner kronor per år. I podcasten All-in beskriver Howard Lutnick hur USA:s president reagerade när han sålde in sin plan innan valet:
– Anledningen till att man vill jobba för Donald Trump är att han tittade på mig och sade: ”Visst.”
Bland ekonomer och ett växande antal republikaner i kongressen växer dock tvivlen, när den amerikanska börsen närmar sig ett fall på 20 procent från årets topp och förväntningarna om en recession växer sig allt starkare – samtidigt som frustration över tvetydiga budskap om tullarna sprider sig bland företagsledare, enligt Wall Street Journal.
– Han sänder signalen att han kommer förstärka budskapet i allt Donald Trump säger och fungera som en ambassadör i offentligheten för varumärket Trump, säger den republikanske strategen Kevin Madden till tidningen.
Följ taggar
