Den mest inkomstbringande turnén någonsin är över
Genom elva eror av sin egen musik har Taylor Swift i nästan ett år och nio månader turnerat världen över. Showen spelas för sista gången i kväll.
På bara åtta månader stod det klart att Taylor Swift lyckats med något som ingen annan artist lyckats med, nämligen att tjäna en miljard dollar på en enda turné. I december förra året rapporterade Pollstar att de över 60 showerna hon spelade under 2023 ackumulerade till 4,3 miljoner sålda biljetter och genererade drygt en miljard dollar. Nu, ett år senare, har turnéns totala bruttointäkter, enligt Time Magazine, nått drygt 2,6 miljarder dollar. En siffra som överstiger den beräknade BNP:n för 23 mindre länder under 2024.
För att förstå den häpnadsväckande siffran kan det jämföras med den tredje mest inkomstbringande turnén någonsin: Elton Johns avskedsturné som med sina 328 shower varade i fem år och samlade in drygt 939 miljoner dollar.
Men det är inte bara på intäktsfronten Swift genererat framgång.
Ekonomisk påverkan: Turnén gav stora lyft för lokala ekonomier, där besökare i genomsnitt spenderade 15 000 kronor per person på resor, hotell och varor.
Försäljningsökningar: Smyckesbutiker nära turnéns stopp såg en uppgång på upp till 300 procent i pärl- och smyckesförsäljning.
Konsertfilmsrekord: Eras Tour-filmen blev den mest inkomstbringande konsertfilmen genom tiderna med närmare 3 miljarder kronor i biljettintäkter.
Publikrekord: Swift slog flera publikrekord, både för arenabesök och för fans som deltog i så kallade ”Taygating”-event utanför spelplatserna.
Ny kulturtrend: Eventen utanför arenorna lockade tusentals fans som sjöng tillsammans och bytte vänskapsarmband, med exempelvis 57 000 deltagare utanför en konsert i Philadelphia.