Prenumerera

Det händer med matpriserna 2025: ”Ordentliga ökningar”

Matpriserna ökade bara med 2,8 procent under 2024 efter två raka år med kraftiga uppgångar.
Men faran är inte över än.
– Jag har en känsla av att det kan bli ganska ordentliga ökningar under början av året. Jag vill inte spekulera i några exakta siffror men det finns ett tryck där ute som skvallrar om att det finns en risk för högre priser, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

Gustav Tägtström
Gustav TägtströmReporter EFN Finansmagasinet
Matpriskollens vd Ulf Mazur varnar för att mejeriprodukter kan bli betydligt dyrare framöver. Foto: TT Nyhetsbyrån
Publicerad: Jan 9, 2025, 09:08Uppdaterad: Jan 9, 2025, 09:15
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

De främsta anledningarna till att Matpriskollens vd ser nära förestående prisökningar framför sig är dessa:

Producenter som tvingats stå åt sidan under en längre tid, mejeribranschens klimatutmaningar, ökade förpackningsavgifter och konsumenter som återgår till köpbeteenden som inte prispressar butikerna.

– SCB kom ju med en rapport i september där det framgår rätt tydligt att producentledet tappat rejält i lönsamhet och gått back totalt sett. Sen är det ju så att alla inte går back, men i snitt som bransch, och man kan ju inte ha ett producentled som inte tjänar några pengar. Så var det under både 2022 och 2023, säger Mazur.

”En jättebransch”

Mest oroar han sig dock för vilka effekter som mejeribranschens kommande klimatomställningar kommer att få.

– Det är en jättebransch som behöver ställa om produktionen och investera mycket mer i åtgärder för klimatet och biologisk mångfald och dessutom så har vi LRF (Lantbrukarnas riksförbund) som behöver göra den gröna omställningen i jordbruket och det är stora summor man pratar om alltså, över 20 miljarder om året, och det är klart att någonstans måste det betalas.

En nota som på ett eller annat sätt kommer att få pröjsas av slutkunderna under kommande år.

– Det blir ju konsumenterna som kommer att få betala i slutändan och då mejeriavdelningen står för 15-20 procent av butikernas försäljning så kan man förvänta sig ett ganska bra tryck uppåt.

”Inget tydligt stopp”

En annan sak som så många inte tänker på när det kommer till matpriser är ökade förpackningsavgifter.

– De kommer att slå mot alla producentföretag i branschen och de pratar man aldrig om, men de trycker också upp priserna. En plåtburk kan kosta ett par kronor extra eftersom det är kommunerna som har ansvaret att samla ihop alla förpackningar samtidigt som det är producenterna som får betala det. Och ju dyrare det blir för kommunerna desto mer kommer man att få betala för det. Det här började 2023 och det bara ökar hela tiden och det finns inget tydligt stopp på det, säger Mazur.

En väsentlig del av ansvaret ligger dock i konsumenternas egna händer då deras köpbeteenden påverkar butikerna.

– Om butikerna börjar sälja mindre så blir de ju rädda för konkurrenterna. Om folk slutar handla på till exempel Ica Kvantum och går på Willys i stället så märks det ganska fort och då kommer de att anpassa sina priser, det är så krasst alltså. Men i regel gnäller vi rätt mycket och sen går vi ändå tillbaka till den dyrare butiken. 

Gustav Tägtström
Gustav TägtströmEFN Finansmagasinet, Reportergustav.tagtstrom@efn.se
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Finansmagasinet

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;