Duni förvärvar brittiskt bolag
Konsumentproduktföretaget Duni förvärvar det brittiska dukningsföretaget Poppies Europe. Poppies har cirka 220 medarbetare och en årlig omsättning på cirka 620 miljoner kronor med "en lönsamhet i linje" med Duni Groups affärsområde Dining solutions.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Duni beskriver affären som ett "strategiskt förvärv" som stärker bolagets marknadsposition inom "hållbara lösningar för det dukade bordet i Storbritannien" och öppnar för "betydande synergier" inom tillverkning, logistik och distribution.
Förvärvet av Poppies görs på en kontant- och skuldfri basis till en fast köpeskilling på cirka 670 miljoner kronor som betalas med 60 procent vid slutförande av affären och resterande belopp i tre betalningar vid slutet av 2025 (20 procent), 2026 (10 procent) och 2027 (10 procent).
Finansieringen ryms inom Duni Groups existerande lånefacilitet, uppger Duni vidare.