E-handeln i Sverige växte i november
E-handelns omsättning ökade med 3 procent, till 18,5 miljarder kronor, i november jämfört med samma månad föregående år.
Det visar Svensk Handels E-handelsindikator.
Andelen konsumenter som e-handlade uppmättes till 77 procent vilket är den högsta andelen en enskild månad sedan mätningarna började 2020. Motsvarande andel i november 2024 var 76 procent.
"De positiva tendenserna vi anat under en längre tid håller i sig. För sjätte månaden i rad ser vi en ökning jämfört med samma månad föregående år. Särskilt positivt för branschen är att intresset för att handla online aldrig varit större. Det bådar gott inför 2026", säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Andelen som e-handlade från utlandet var 27 procent i november. Tidigare toppnotering, från april i år, var 24 procent. Mer än var tionde konsument e-handlade dessutom från de kinesiska lågprisaktörerna Temu och Shein.