E-handeln minskade i februari
E-handeln minskade med 16 procent i februari jämfört med motsvarande månad föregående år. Omsättningen uppgick till 9,7 miljarder kronor enligt Svensk Handels a-handelsindikator.


Efter ett rekordår för e-handeln 2024, framför allt i februari, sjönk handeln tillbaka i februari i år. Andelen e-handelskonsumenter uppgick till 65 procent jämfört med 72 procent i fjol.
"Detta blev en dubbelsmäll för e-handeln. Färre e-handlade i februari, och dessutom för mindre summor. Det är ett tydligt kvitto på att 2024 års återhämtning har kommit av sig och att konsumenterna ännu är försiktiga med att göra inköp. Det är tveklöst en konsekvens av det tuffa ekonomiska läge vi befinner oss i. För många e-handelsföretag är de tuffa tiderna långt från över", säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i en kommentar.
Omsättningen landade på 9,7 miljarder kronor i februari vilket är en minskning på 16 procent i årstakt. Även snittkvittot minskade med 7 procent efter minskningen på 8 procent i januari.
"Vi fortsätter med en dåres envishet påminna om att gräddfilen för kinesiska onlinegiganter som Temu och Shein måste upphöra. Varje månad flockas nya konsumenter till dessa plattformar, vilket på sikt är ett hot mot svenska jobb och företag", säger Per Ljungberg.
