Prenumerera

Ebba Kleberg von Sydow blir godishandlare

I dag slog den anrika godisbutiken Karla Frukt åter upp sina dörrar.
De nya ägarna Ebba Kleberg von Sydow, Johan Kleberg och Claes von Matérn drömmer om att återupprätta butikens fornstora glans.
– En anledning till att vi tar över butiken är för att vi vill att den ska överleva och finnas kvar eftersom det är en institution som jag och många andra växt upp med, säger Johan Kleberg.

Gustav TägtströmReporter EFN Finansmagasinet
Makarna Ebba Kleberg von Sydow och Johan Kleberg har tagit över den anrika godisbutiken Karla Frukt. Foto: Lisa Mattisson
Publicerad: 14 nov. 2024, 11:07Uppdaterad: 14 nov. 2024, 12:37
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Butiken har varit ett omtyckt inslag på Karlavägen sedan mitten av 1960-talet. Den klassiska skylten, med den lysande, halvt skalade apelsinen som pryder fasaden är för många stockholmsbor lika klassisk som Slussens Stomatolskylt.

Under åren har Karla Frukt haft flera olika ägare och i omgångar har butiken varit stängd.

Nu är det dags för nästa kapitel i historien.

Ebba Kleberg von Sydow tar över godisbutiken

I dag slog nämligen de nya ägarna Ebba Kleberg von Sydow, Johan Kleberg och Claes von Matérn upp dörrarna till sitt nya hjärteprojekt.

– Det är ett varumärke vi vill blåsa liv i. Det är många generationer som har olika typer minnen från Karla Frukt och det känns som en väldigt kul utmaning att försöka ta butiken tillbaka till det den en gång varit, säger Johan Kleberg.

Karla frukt
På torsdagen öppnade anrika godisbutiken ”Karla frukt” dörrarna igen. Foto: Lisa Mattisson

Med julhandeln runt knuten finns det mycket att stå i redan från start.

– Historiskt sett har julhandeln på Karla Frukt varit legendarisk. För oss handlar det väldigt mycket om att få tillbaka det sortiment som en gång funnits, de traditionella, klassiska varumärkena och godissorterna. Sen så händer det ganska mycket inom godisbranschen också. Det har kommit många nya varumärken, framförallt svenska, som är väldigt duktiga och det har varit jättekul att hitta dem och det är något vi vill fylla på med, startups inom godissektorn så att säga.

Ska inte arbeta i affären

Planen är även att ta fram egna produkter.

– Vi har tänkt se vad vi kan göra för kul med varumärket som ändå är starkt, i alla fall i en del av Stockholm, säger Kleberg.

Ägarna själva har inga planer på att arbeta i butiken, men de medger att det är svårt att hålla sig därifrån.

– Det är svårt att hålla sig borta, dels för att det är en godisbutik, dels för att vi bor och jobbar med annat i närheten. Men vi kommer ha personal som står där, bland annat Anita som jobbade där fram till 2018 kommer tillbaka, så det är kul, säger Kleberg.

Johan Kleberg och Ebba von Sydow. Foto: TT
Gustav TägtströmEFN Finansmagasinet, Reporter[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;