Efter AI-satsningen – Klarna börjar anställa igen
Klarnas vd, Sebastian Siemiatkowski, säger att bolagets kostnadsbesparingar, drivna av omfattande AI-satsningar, har lett till lägre kvalitet, skriver Bloomberg.
Nu ska bolaget börja anställa igen.


Rekryteringsvågen ska innebära att alla Klarnas kunder ska ha möjlighet att prata med en riktig människa om de tar kontakt med bolaget.
Sebastian Siematkowski berättar att bolaget arbetar med en ny modell för hemarbete för sina anställda där de kan logga in och jobba när de vill på distans. En modell som liknar till exempel Ubers.
Satsningen är just nu i en pilotfas och bolaget har ännu bara rekryterat två personer men tanken är att en stor mängd rekryteringar av till exempel studenter och folk som bor utanför Stockholm ska ske inom en snar framtid.
– Från ett varumärkes- och företagsperspektiv tycker jag att det är avgörande att vara tydligt gentemot kunderna – det kommer alltid att finnas en människa att prata med, säger Sebastian Siemiatkowski.
AI ersatte 700 anställda
De senaste åren har Klarna outsourcat alltmer och under mer än ett år anställde bolaget inte någon ny personal utan satsade helt på AI. Under 2024 meddelade bolaget att AI nu utförde arbete motsvarande 700 anställda – men nu justerar Klarna sin strategi.
– När kostnad tyvärr varit det dominerande utvärderingskriteriet vid organisationen så får man till slut lägre kvalitet, säger Sebastian Siemiatkowski om det ändrade beslutet och tillägger:
– Att verkligen investera i kvaliteten på mänsklig support är framtiden för oss.
Även om Klarna har börjat anställa igen, kommer teknologiska lösningar fortsatt att påverka personalstyrkan, menar Sebastian Siemiatkowski. Han säger att inom ett år kommer bolagets naturliga avgångstakt på 20 procent att fortsätta. Det skulle minska personalstyrkan från 3000 anställda idag till 2500.
Följ taggar
