Electroluxs rörelseresultat lägre än väntat
Vitvaruföretaget Electrolux rörelseresultat landade på 349 miljoner kronor, vilket var under Infronts estimat om 583 miljoner kronor. Det motsvarar en nedgång på 43 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Nettoomsättningen uppgick till 33 286 miljoner kronor, väntat var 32 820 miljoner kronor enligt Infront. I jämförelsekvartalet var nettoomsättningen 33 427 miljoner kronor.
Vitvarutillverkaren Electrolux rörelseresultat blev 349 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2024, vilket motsvarar en nedgång från jämförelsekvartalet med 43 procent.
Rörelsemarginalen uppgick till 1 procent. I jämförelsekvartalet var siffran 1,8 procent.
Analytikerna hade räknat med ett rörelseresultat på 583 miljoner kronor och en rörelsemarginal på 1,8 procent, enligt Infronts sammanställning av 11 analytikers estimat. I rörelseresultatet ingick engångsposter om -368 miljoner kronor. Analytikerna hade väntat -400 miljoner kronor.
"Ser vi på det tredje kvartalet, samtidigt som marknadsförhållandena i Europa och Nordamerika förblev utmanande, fortsatte vi att göra framsteg med våra kostnadsinitiativ. Rörelseresultatet exklusive engångsposter förbättrades till 717 Mkr i kvartalet med ett operativt kassaflöde på 1,1 Mdr kr och stark likviditet", skriver bolagets vd Jonas Samuelson.
Justerat för engångsposterna blev rörelseresultatet 717 miljoner kronor mot väntade 983 miljoner kronor. I jämförelsekvartalet var det justerade rörelseresultatet 314 miljoner kronor. Den justerade rörelsemarginalen var 2,2 procent, mot väntade 3,0 procent.
Försäljningen var 33 286 miljoner kronor. Här låg förväntningen på 32 820 miljoner kronor. Den organiska tillväxten var 6,2 procent, mot förväntade 3,9 procent. I jämförelsekvartalet var den organiska tillväxten på minus 7,9 procent.
"När konsumentefterfrågan på våra viktigaste marknader väl återhämtar sig, har vi ett bra utgångsläge att till fullo dra fördel av vår position inom utvalda mellan- och premiumkategorier", skriver Jonas Samuelsson i sin sista rapport innan han slutar.
Electrolux skriver i sin delårsrapport att bolaget under förberedelserna för att sälja icke-kärntillgångar har bedömt att Zanussi-varumärket kommer att vara mer värdeskapande som del av koncernens licensieringsverksamhet.
"Det totala potentiella värdet av avyttringar av icke-kärntillgångar förväntas för närvarande därmed bli lägre än tidigare kommunicerade 10 miljarder kronor", skriver bolaget i sin delårsrapport.
Samuelson passar också på att önska hans efterträdare allt gott:
"Efter 16 år med Electrolux Group och nära 9 år som VD, kommer jag den 1 januari 2025 lämna över rollen som VD till Yannick Fierling. Jag önskar honom allt gott som ledare för detta fantastiska företag."
Latinamerika fortsatt positiv marknad
Marknaden i Europa fortsatte under tredje kvartalet att vara driven av ersättningsköp, och var relativt stabil med hög kampanjintensitet, enligt den avgående vd:n.
Marknaden i Latinamerika växte enligt Electrolux-vd:n i kvartalet, drivet av Brasilien där tillväxttakten började accelerera under fjärde kvartalet i fjol.
"Efterfrågan i Nordamerika har varit stabil under året, understödd av den aggressiva prismiljön, trots svaga bostadsmarknader", skriver Jonas Samuelson.
Pris var enligt vd:n negativt under de första nio månaderna 2024 med prispress i Nordamerika, vilket avspeglar de lägre prisnivåerna som etablerades i slutet av 2023, och hög kampanjaktivitet på de flesta andra marknader.
"Kampanjintensiteten i Nordamerika har dock stabiliserats sekventiellt under året", skriver Samuelson.
Bolaget upprepar marknadsutsikterna för 2024. För Europa, Asien- och Stillahavsområdet är de fortsatt negativa. Marknadsutsikterna är fortsatt neutrala för Nordamerika medan marknadsutsikterna för Latinamerika är fortsatt positiva.
Externa faktorer som neutrala för 2024
Electrolux ändrar sina utsikter för 2024 vad gäller det som kallas "externa faktorer", som nu väntas vara neutrala för helåret. Tidigare bedömning var att dessa faktorer skulle vara positiva.
Electrolux justerar även ned investeringarna för 2024, som nu väntas vara cirka 5 miljarder kronor mot tidigare 5-6 miljarder.
Bolaget räknar vidare, liksom i föregående rapport, med att volym/pris/mix-effekten för 2024 blir negativ drivet av pris, delvis kompenserat av tillväxt i fokuskategorier.
Resultatbidraget från Electrolux kostnadseffektivitetsprogram var i tredje kvartalet 1,2 miljarder kronor. Målet på omkring 4 miljarder kronor för helåret 2024 kvarstår, skriver Samuelson i delårsrapporten.
Bolagets motvind från valutor har enligt Jonas Samuelson ökat under 2024. Trots minskade kostnader från råmaterial gör det att bolaget nu väntar sig att "externa faktorer" blir negativa för det fjärde kvartalet.
Texten uppdateras.