Elin Wiker: Thule och Dometic visar vad som ger bra skjuts på börsen
Thule och Dometic belönas med kraftiga uppgångar på börsen. Hur kommer det sig att man kan både bomma analytikernas estimat och ha en fallande omsättning – men ändå få ett glädjemottagande?

I inledningen av året var narrativet att 2025 skulle bli konsumenternas år. Skattesänkningar och räntor kom ner, inte bara i Sverige utan generellt i omvärlden. Vi skulle bli optimistiska, rikare och spendera mer.
Sedan kom kallduschen. Liberation day, tullar, pessimism. Det blev tydligt i både Thules och Dometics första kvartalsrapporter, som även lästes i ljuset av det. Marknaden blev varse att det skulle bli värre innan det blev bättre. Men det där sämre verkar ha blivit kortvaraktigt eller inte så illa som man trott, samtidigt som marknaden riktar blicken mot något annat i stället – potentialen i marginalen.
Överraskande marginal gemensam nämnare
Bolagen är lika på lika många sätt som olika. Friluftstrenden, till viss del en distributionsmodell och tuffare marknad efter corona är några exempel på likheter. Dock har de varit vitt skilda vad gäller exempelvis skuldsättning, vilket varit en följd av Dometics aggressiva förvärvsagenda under åren det gick bra. Thule har förutom en bättre ställning rent balansräkningsmässigt även ett bättre varumärke, något som återspeglats i både lönsamhet och tillväxt.
Det båda bolagen kan sägas ha gemensamt det här kvartalet – och som kanske ligger bakom i alla fall en del av uppgången vi ser – är att båda belönas för just marginalerna. Bruttomarginalerna ökar i både Dometic och Thule, vilket talar för att bolagen effektiviserat verksamheterna. Det borde vid volymökning trilla ner en del till resultatmarginalen.
Trots den marknad vi lever i idag med återhållsamma konsumenter och ingen vidare tillväxt så lyckas både Dometic och Thule upprätthålla en bra nivå på lönsamheten även detta kvartal. Sparåtgärderna Dometic vidtagit har gett effekt. Men det väcker även frågan om man sparat för mycket och om det kommer drabba bolaget när marknaden mår bättre. Men för tillfället fokuserar marknaden på det positiva och att Dometic verkligen behövt anpassa sin kostnadskostym.
Kostar lite mer att växa i en tuff marknad
Thules vd Mattias Ankarberg skriver i sitt vd-ord att det är en tuff marknad och att det kostar det lite mer att växa.
Det finns tre sätt man kan tolka detta på.
Det första är att marginalen i kvartalet hade kunnat vara högre om det inte var för att man satsade på tillväxt nu och att förbättra verksamheten.
Det andra sättet att tolka det på är att marginalen framåt kommer bli sämre.
Det tredje är en kombination av de två första, vilket kanske är det rimliga och förklaringen till att marginalen är ner jämfört med förra året trots att omsättningen ökar, om än marginellt. Men också att vi får förvänta oss att marginalen kommande kvartal kommer befinna sig lägre än vad den kunde ha varit.
Alldeles oavsett har Thule senaste åren genomgått en effektivisering som fått upp lägsta nivån för marginalen. Så trots lanseringar som kostar, och dåliga marknader, gör man ändå en justerad ebit-marginal på över 21 procent.
Låga förväntningar ger glädjerus
Alla resultat måste ses i ljuset av förväntningarna – och inför rapporterna har båda aktierna gått sådär. Inte jättedåligt sedan botten i april, men fortfarande långt ifrån årets tidigare högsta nivåer i mars.
Utsikterna för marknaden framåt beskrivs i både Thules och Dometics rapport som fortsatt utmanande där Nordamerika pekas ut som den tuffaste marknaden. I Thules fall sågs en förbättring jämfört med första kvartalet. Då var försäljningen i USA ner med 13 procent, i det andra kvartalet var samma siffra minus 3 procent. En tydlig förbättring, vilket kanske också visar på att den där tillväxten som kostar lite mer har gett resultat.
För Dometic var omsättningen lägre än förväntat, men marginalen betydligt högre. Dessutom blir jämförelsetalen härifrån och framåt lättare, pekar Juan Vargues på i sitt vd-ord. Han nämner även att det är en marknad som präglas av osäkerhet men att man uppmuntras av att orderingången stabiliserats. Det är utmanande men det kanske inte blir värre härifrån.
En rimlig reaktion
Kontentan är att låga förväntningar, helt okej resultat tillsammans med en aktiemarknad som vågar se bortom de närmaste kvartalen kan ge en bra skjuts på börsen. I Dometic är även värderingen låg, ev/ebit 11 på estimaten för 2026. Samtidigt som marginalerna och tillväxten är bättre i dyrare Thule som värderas till ev/ebit 18 på nästa års förväntningar.
Uppgången i dag är motiverad men bolagen måste leverera framåt, för tålamodet (och förhoppningarna) kommer inte finns för alltid, utan bevis på att det åtminstone rör sig i rätt riktning.
Finansiella instrument i artikeln
