Har vi sett botten i Hexpol?
Underleverantörer till fordonsindustrin har det tufft, så även gummi- och plasttillverkaren Hexpol. När sentimentet är klart negativt och värderingen pressad kan det vända snabbt – men frågan är förstås när.
Det är ingen överdrift att säga att de nattsvarta rubrikerna från framför allt bilbranschen har avlöst varandra under det senaste kvartalet. Det gamla galoschföretaget tillika Hexagonavknoppningen Hexpol är ned 9 procent i år, justerat för en generös utdelning i våras.
Bilbranschen pressar omsättningen
Hexpol, vars plast- och gummiblandningar till stor del återfinns i bilar, har minskat försäljningen med 9 procent i år jämfört med ifjol. Det är fordonsindustrin som drar ned, men också sänkta priser på grund av lägre råvarupriser, prisförändringar som Hexpol för över på kunderna, men som visar sig i lägre omsättning. Även valutan påverkade negativt.
Största ägare | Kapital | Röster |
Melker Schörling AB | 25% | 46% |
Alecta | 5,3% | 3,8% |
Lannebo | 4,7% | 3,4% |
Swedbank Robur | 3% | 2,1% |
Första AP-fonden | 2,8% | 2,1% |
Källa: Holdings
Bolaget ser en ökad efterfrågan från byggsektorn i tredje kvartalet, men då ska nämnas att den står för mindre än en tiondel av försäljningen och fordonsindustrin för över 40 procent. Att göra sig mindre beroende av bilbranschen är på modet, och det är något även Hexpol gärna framhäver att man gjort. Tidigare var den över 60 procent och var ett tag under 40, men har nu alltså trots sektorns utmaningar stigit något igen.
Ljusnande förvärvsmöjligheter framöver
Hexpol är en aktiv förvärvare, men har haft lite svårt att hitta passande köpobjekt på senare tid. Det beror på att säljarna de senaste åren haft förväntningar att få mer betalt än vad Hexpol tyckt det värt. Detta har ändrats på senare tid och köpare och säljare har närmat sig varandra, enligt nya vd:n Hans Dahlberg som tidigare var chef över Nibes viktigaste affärsområde, Climate Solutions. Han säger också att de potentiella säljarna ofta är familjer och att processerna därför tar lång tid.
Att det börjar bli lättare att hitta nya förvärv är förstås positivt och kan såklart skynda på ett ökat oberoende från bilbranschen. Hexpol har i alla fall starka finanser att genomföra dem. Flera år av starka kassaflöde har bantat ned skuldsättningen till mycket låga nivåer och kan mycket väl bli skuldfritt nästa år.
Hexpol delar upp sin försäljning i två delar, varav Compounding (till exempel gummilisten på bildörren) står för 93 procent, medan Engineered Products (packningar till plattvärmeväxlare och truckhjul) bara är 7 procent. Den har dock en högre rörelsemarginal (17,7 procent i år) och har hittills i år vuxit organiskt.
Den samlade prognosen är att omsättningen ska stiga nära 2 procent 2025. Det kan verka optimistiskt. Den viktiga insatsvaran oljan är i en negativ trend sedan början av 2022 och efterfrågan från fordonssektorn kan mycket väl fortsätta minska de kommande kvartalen.
2022 | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E | |
Omsättning (mkr) | 22 243 | 22 046 | 20 440 | 20 830 | 21 573 |
Rörelseresultat (mkr) | 3 290 | 3 576 | 3 386 | 3 464 | 3 644 |
Rörelsemarginal | 14,8% | 16,2% | 16,6% | 16,6% | 16,8% |
Vinst per aktie (kr) | 7,21 | 7,33 | 7,1 | 7,4 | 7,9 |
P/E | 15,7 | 16,4 | 14,9 | 14,1 | 13,3 |
Källa: Börsdata/Factset
Tiotusenkronorsfrågan är förstås längden och djupet på fordonsindustrins svacka som ju kommer att ha en avgörande roll för hur Hexpols närmaste framtid ska te sig. För å ena sidan stänger Volkswagen ned fabriker och fordonsaktierna handlas på bottennivåer, men å andra sidan har vi räntesänkningar och förhoppningsvis en bättre konjunktur framför oss. Det är när det är som mörkast det ofta vänder, och då kan det gå fort.
Hög kvalitet till lågt pris – men är det för tidigt?
Det finns ljusglimtar också. Låga och skakiga marginaler var är en stor anledning till att aktiemarknaden till mångt och mycket vände Hexpolaktien ryggen under 20-talet efter en formidabel kursresa dessförinnan. 2023 och 2024 har rörelsemarginalen blivit bättre, över 16 procent, målet är 17 procent, även när försäljningen dalat i år. Det har inte riktigt visat sig i värderingen. Det är betryggande och lovande när försäljningen väl vänder upp igen.
Aktien värderas nu till 14 gånger vinsten för nästa år. Rörelsen värderas till 11 gånger rörelseresultatet. Det är lågt för ett så välskött bolag som är marknadsledare tillika skicklig förvärvare. Hexpol är ganska tidigt i cykeln och börsen tittar ju alltid en bit framåt. På lite längre sikt är det svårt att vara annat än positiv till aktien. Å andra sidan kan man hävda att det ska finnas en rabatt i och med bilexponeringen.
Som bekant är något av det svåraste med aktier tajming. Risken att även nästa kvartal blir en besvikelse. Det är mycket möjligt att det kommer tillfällen att plocka upp aktien längre fram, och då får man förhoppningsvis ett bolag av hög kvalitet till ett lågt pris. Eller så köper man Hexpol redan nu – och fyller på om aktien fortsätter nedåt. Den här gången blir rådet ändå att avvakta.
Hexpol
Börsvärde: 36,1 miljarder kronor
Aktiekurs: 104 kr
Rekommendation: Avvakta
För: Hexpol är marknadsledare och skicklig förvärvare som lyckats försvara marginalerna hyggligt trots utmanande marknadsförutsättningar.
Emot: Den stora exponeringen mot bilbranschen gör risken för att aktiekursen pressas mer före det vänder upp är stor.
Det här är en aktieanalys från en av våra analytiker på EFN Finansmagasinet.
Analyserna sträcker sig på tolv månaders sikt och råden som ges är köp, avvakta eller sälj.