OMXS30
OMXSPI
NDX

En äkta Porsche måste inte ha max två dörrar

Budskapen till Porsche var otvetydiga: Gör absolut ingen SUV, sa många (däribland jag). Gör definitivt ingen elbil, sa andra (dock inte jag). Men nu står vi här med Macan – en eldriven SUV från Porsche.
Eftersom den första frågan om elbilar tyvärr alltid handlar om räckvidden kommer svaret direkt: 61 mil.
Låt mig sedan fortsätta med det ni kanske undrar näst mest: hur är Macan Electric att köra?
Svaret är enkelt: en njutning.

Håkan Matson
Håkan MatsonKrönikör EFN
Publicerad: 8 nov. 2024, 07:21Uppdaterad: 4 dec. 2024, 10:01

Redan när man sätter sig i bilen hamnar man i ett av bilvärldens bästa säten. Det kan dessutom justeras lågt, trots batteripaketet i golvet, som i andra bilar skickar upp förarens sittposition.

Styrningen har av en del kallats knivskarp. Jag skulle hellre säga att den är mjuk och väldigt följsam, gränsande till perfektion.

PORSCHE
MACAN 4

Pris: 980 000 kr (testbilen 1 392 000 kr).

Förmånsvärde: Från 9 727 kr per månad.

Motor: 387 hk (med overboost 408 hk), 650 Nm.

Förbrukning: 1,79 kWh/mil.

Räckvidd: 61 mil.

Utsläpp av koldioxid: 0 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 5,2 sekunder, toppfart 220 km/tim.

Tjänstevikt: 2 520 kg.

Längd x bredd x höjd: 478 x 194 x 162 cm.

Bagageutrymme: 540 + 84 liter.

Macan är synnerligen välbalanserad. På kurviga asfaltvägar dansar den obekymrat och odramatiskt, i den här versionen med fyrhjulsdrift. Dock kan inte ens Porsche helt trolla bort tjänstevikten (2 520 kilo), så i djupa gupp dunsar Macan tungt.

Med ett enkelt vred vid ratten kan man vässa bilens karaktär, både med Sportläge och Sport Plus. Ärligt talat tycker jag inte att något av lägena tillför körningen särskilt mycket; det blir mest stötigt och nervöst.

Också ljudkomforten är i toppklass – och till komforten måste väl också läggas de goda utrymmena: anständigt baksäte, 540 liters bagageutrymme och en frunk under framhuven som med 84 liter slår de flesta konkurrenter.

Mycket pengar

Bilen jag kör är Macan 4 (det finns en dyrare, Turbo), men här infinner sig ett giftpiller: priset för basversionen är 980 000 kronor.

Redan det räcker, men testbilen är dessutom extrautrustad (läderinteriör för 63 000 kronor, fälgar för 50 700 kronor, Sport Chrono-paket för 20 600 kronor med mera).

Så priset skenar till 1 392 000 kronor.

Jag säger inte att Macan Electric inte är värd det, bara att det är mycket pengar.

Att en äkta Porsche måste ha max två dörrar och en boxermotor placerad ohälsosamt långt bak gäller faktiskt inte längre, skriver Håkan Matson. Foto: Håkan Matson

En annan sak som det åtminstone kan ta lite tid att vänja sig vid är instrumenteringen, där teknikerna förtjust utnyttjat digitaliseringens outtömliga möjligheter. Men hur mycket information orkar en stressad förare egentligen ta emot?

Head-up-display är givetvis en hjälp, men också här fylls det på med data, streck, punkter, dessutom i olika färger – nästan som ett kalejdoskop.

Macan 4 är mjuk och väldigt följsam, gränsande till perfektion. Foto: Håkan Matson

Regler som inte längre gäller

Det var för övrigt tur att Porsche inte lyssnade på oss utomstående, så kallade experter. Sedan Cayenne lanserades 2002 och Macan 2013 har andelen SUV-ar i försäljningen vissa år stigit till över 80 procent. I fjol svarade sportbilarna för bara 22 procent av försäljningen, sedan också märkets första elbil Taycan (lanserad 2019) nästan kört om klassiska 911.

Att en äkta Porsche måste ha max två dörrar och en boxermotor placerad ohälsosamt långt bak gäller faktiskt inte längre.

MERA BIL I PODDERN

Lyssna på podden Gubbar som tjötar om bilar. De tidigare motorjournalisterna Håkan Matson och Ola Sigvardsson pratar om de hetaste biltrenderna, inte minst om övergången till elbilar, som båda kör. Håkan en Kia EV6 och Ola en BMW i3S. Två gubbar i tiden. Finns där poddar finns.

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;