Engellau om lastbilstullarna: "Positivt för Volvo"
Från och med den 1 oktober planerar Donald Trump att införa 25-procentiga tullar på tunga lastbilar som tillverkas "i andra delar av världen". Analytiker lyfter fram att det är relativt positivt för svenska AB Volvo, som är det enda bolaget som tillverkar alla lastbilar för den nordamerikanska marknaden i USA.

Donald Trump planerar att införa 25-procentiga tullar på tunga lastbilar. Tullarna ska gälla från och med den 1 oktober.
"Därför kommer våra stora lastbilstillverkare, såsom Peterbilt, Kenworth, Freightliner, Mack Trucks och andra, att skyddas från störningar utifrån", skriver den amerikanske presidenten på Truth Social.
– Detta är väldigt positivt för Volvo som tillverkar i USA. Mer problem för International Trucks som tillverkar i Mexiko, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.
Han fortsätter sedan:
– Paccar och Volvo vinnare. De har tidigare varit förlorare för att de åkte på tullar på importkomponenter, medan de som producerade i Mexiko kunde ta in komponenterna tullfritt till Mexiko och sedan nyttja frihandelsavatal medan Mexiko och USA.
Hittills har Donald Trumps handelspolitik alltså haft den paradoxala effekten att det varit billigare att importera tunga lastbilar från Mexiko till USA än att tillverka dem i USA.
International Trucks ägs av Traton, medan Paccar äger varumärkena Peterbilt och Kenworth. Freightleiner – som Trump vill skydda – ägs av Daimler. AB Volvo äger Mack Trucks.
Söderfjell: "Volvo mer amerikanskt än amerikanerna själva"
Lars Söderfjell, aktiechef på Ålandsbanken, håller med om att det är positivt för AB Volvo.
25 procent på tunga lastbilar, hur kommer det drabba våra svenska tillverkare?
– Det här kommer inte att påverka. Volvo är ju mer amerikanskt än amerikanerna själva. USA har väldigt små importflöden av tunga lastbilar, det är egentligen bara Kanada och Mexiko som levererar till USA.
– Så den delen av tullbeskedet känns tandlöst. Sen kan man tycka att det är tråkigt rent allmänt att man inte får maxa effektiviteten i de industriella systemen, för slutresultatet nu blir bara att det blir dyrare för amerikanska konsumenter.
– Jag har lite svårt att hetsa upp mig.

