Essity backar på rapport: ”Det är boven i dramat”
Essitys nedslående vinst i andra kvartalet ska kompenseras för med minskade kostnader framgent. Daniel McPhee, analytiker på EFN, tror på en återhämtning av aktien.
– Det är helt klart valutan som är boven i dramat här, säger han om rapporten.
Aktien är ned runt 3 procent.

Essity minskar sin vinst i andra kvartalet. Från 5,2 miljarder under samma period föregående år landar vinsten i år på 4,6 miljarder. Fastän högre prissättning ökade bruttomarginalen på bolagets produkter, äts marginalerna upp av den minskade volymtillväxten i kombination med valutaomräkningseffekter.
"Kvartalet präglades av en svag konjunktur och osäker omvärld, vilket resulterade i en begränsad volymtillväxt", skriver bolaget i delårsrapporten.
Men samtidigt framhåller Ulrika Kolsrud, vd, bolagets defensiva karaktär:
"Våra produkter och tjänster behövs oavsett ekonomiskt läge och vi arbetar kontinuerligt med att stärka vårt erbjudande inom hela spektrumet lågpris-värde-premium för att möta olika behov och ekonomiska förutsättningar hos kunder och konsumenter", säger hon i rapporten.
”Det är boven i dramat”
För att leverera starkare resultat framgent säger hon att de ska lägga fokus på att nå ut till fler kunder, samtidigt som de kommer att minska bolagets kostnader.
Daniel MchPhee, analytiker på EFN, ser positivt på Essitys återhämtningspotential.
– Det är helt klart valutan som är boven i dramat här. Organiskt är tillväxten i linje med uppsatta mål. Att det största affärssegmentet "Consumer Goods" levererade organisk tillväxt på över 3 procent är en viktig signal till aktiemarknaden. Övriga två affärsområden med annars höga marginaler får det såklart tufft när omsättningen faller höga ensiffriga procent, säger Daniel McPhee, analytiker på EFN och tillägger:
– Aktien har gått svagt i år. Siffror sämre än väntat gör inte sentimentet bättre. Aktien värderas lågt och stora återköp är igång. Det begränsar risken för kursras. Det gäller både idag och framöver. Essitys balansräkning är i utmärkt skick och med ny vd på plats finns alla möjligheter att skapa värde, säger Daniel McPhee.
Följ taggar
