Essitys organiska tillväxt under förväntan
Hygienbolaget Essitys rapport för årets andra kvartal kommer in under analytikernas förväntningar.

Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till 1,9 procent i det andra kvartalet 2025, framgår det av delårsrapporten.
Väntat var en organisk tillväxt om 2,3 procent enligt Infronts sammanställning av sex analytikers prognoser.
För affärsområdet Health & Medical, som inkluderar produkter inom bland annat inkontinens, sårvård och kompressionsbehandling, var tillväxten 0,1 procent organiskt. Analytikersnittet låg på 2,4 procent.
Affärsområdet Consumer Goods, hygienprodukter som säljs i detaljhandeln, visade en organisk tillväxt om 3,2 procent. Här låg snittestimatet på 2,6 procent.
Vd Ulrika Kolsrud, skriver i sitt först vd-ord att hon tror att bolaget bara kommer att kunna accelerera den lönsamma tillväxten:
"Vi fortsätter arbetet att accelerera lönsam volymtillväxt genom marknadsföringskampanjer, intensiv kundbearbetning och ett tydligt fokus på värdesegmentet. Samtidigt kommer vi att behöva sänka bolagets kostnadsnivå och öka effektiviteten i alla delar av verksamheten".
För Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare under varumärket Tork, ökade försäljningen organiskt med 0,6 procent. Här låg snittprognosen på 1,6 procent.
Följ taggar
