Essitys försäljningstillväxt något bättre än väntat
Hygienbolaget Essity redovisar en något högre försäljningstillväxt än väntat enligt Infront. Omsättningen kom in strax under förväntan.

Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 5.097 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2024. I genomsnitt väntades ett justerat ebita-resultat om 5.056 Mkr, enligt Infront.
Nettoomsättningen minskade 2,2 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol och uppgick till 36.274 Mkr under tredje kvartalet, här låg förväntningarna på 36.781 Mkr.
Den justerade ebita-marginalen blev 14,1 procent. Snittestimatet var en marginal på 13,7 procent.
"Alla affärsområden bidrog till koncernens goda lönsamhet. Resultatet påverkades positivt av de skalfördelar vi uppnått genom högre volymer", skriver Magnus Groth i vd-ordet.
Försäljningstillväxten ökade
Essitys organiska försäljningstillväxt ökade något mer än väntat och uppgick till 1,9 procent i det tredje kvartalet. Väntat var en organisk tillväxt om 1,8 procent enligt Infronts sammanställning.
"Det tredje kvartalet karakteriserades av ett starkt resultat med lönsam tillväxt och ett rekordhögt kassaflöde. Vårt fokus på tillväxt resulterade i högre volymer och ökade marknadsandelar världen över", skriver vd:n.
För affärsområdet Health & Medical, som inkluderar produkter inom bland annat inkontinens, sårvård och kompressionsbehandling, var tillväxten 2,8 procent organiskt. Analytikersnittet låg på 4,6 procent.
Affärsområdet Consumer Goods, hygienprodukter som säljs i detaljhandeln, visade en organisk tillväxt om 3,0 procent. Här låg snittestimatet på 3,0 procent.
För Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare under varumärket Tork, minskade försäljningen organiskt med -0,8 procent. Här låg snittprognosen på -2,6 procent.
Bolaget skriver i rapporten att återköpsprogrammet fortgår och vid kvartalets slut hade Essity köpt tillbaka cirka 4 miljoner B-aktier.
