Essitys Ulrika Kolsrud om valutasmällen: "Vidtar inga åtgärder"

En svag dollar har påverkat Essitys kvartalsrapport på både översta och understa raden.
Enligt nytillträdda vd:n Ulrika Kolsrud är valutan utanför bolagets kontroll.
– Det är inget vi kan påverka eller vidtar några åtgärder för, säger hon.

Ulrika Kolsrud, vd för Essity.
Det var den 1 juni som Ulrika Kolsrud tillträdde som vd för Essity och tog över efter Magnus Groth. Foto: Pressbild
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Hygienbolaget Essity har öppnat böckerna för andra kvartalet. Det gjorde man med en rapport som var något sämre än analytikerna förväntat sig – vilket har fått aktien att sjunka på en övrigt munter Stockholmsbörs.

För Ulrika Kolsrud är det första rapportsläppet som vd. Hon tillträdde så sent som 1 juni och beskriver den första tiden som "väldigt spännande".

Att kommentera dagens kursutveckling är hon dock inte intresserad av.

– Jag vill inte kommentera marknadsreaktionen. Jag fokuserar på att driva verksamheten och att vi hade ett stabilt resultat i kvartalet. Vi hade en positiv organisk försäljningstillväxt och vår vinstmarginal var starkare än föregående kvartal, det är det jag fokuserar på.

Samtidigt var både försäljning, organisk försäljningstillväxt och den justerade ebitda-marginalen under analytikernas förväntningar.

Vd om valutaeffekterna: "Utanför vår kontroll"

En utveckling som till stor del beror på valutaomräkningseffekter, något som EFN:s analytiker Daniel McPhee beskrev som den stora "boven i dramat".

Håller du med om den beskrivningen?

– Jag håller med om att valutaeffekter spelar stor roll för resultatet. Omräkningseffekterna är betydande både för vår omsättning och vår marginal.

Hur har ni jobbat med valutamotvinden under kvartalet?

– Det är jobbigt på verksamheten och som omräkningsfaktor. För verksamheten i och med att vi producerar och säljer lokalt så har vi i princip ingen påverkan på vår konkurrenskraft när det är rörelser på valutan. Det är inte en stor påverkan på verksamheten, utan rena omräkningseffekter kopplade till att vi rapporterar i svenska kronor.

– Det är inget vi kan påverka eller vidtar några åtgärder för.

Hur agerar ni om dollarförsvagningen fortsätter?

– Det är utanför vår kontroll.

"Behöver sänka kostnadsnivån"

Framöver så ser Ulrika Kolsrud bolagets strategiska segment – Health & Medical, Consumer Goods, och Professional Hygiene – som särskilt viktiga.

Hon framhåller att de har "attraktiva vinstmarginaler" och att det är segment där Essity kan vinna marknadsandelar.

Samtidigt ser Ulrika Kolsrud ett behov att se över kostnadskostymen.

– Vi har ett behov av att sänka kostnadsnivån i bolaget. Dels för att försvara och förstärka våra vinstmarginaler, men också för att skapa utrymme för att investera i tillväxtinitativ.

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;