Essitys vd: "Fantastisk tillväxt"
Essitys försäljningstillväxt och resultat kom in strax över analytikernas förväntningar vilket får aktien att stiga omkring 1 procent.
– Vi fortsätter med vår strategi, säger Magnus Groth och flaggar för framtida förvärv.

Med lönsam tillväxt och ett rekordhögt kassaflöde är Essitys vd förnöjd med tredje kvartalet.
– I början av året sa vi att vi skulle satsa mer på lönsam tillväxt och det har verkligen fungerat då vi har tillväxt i alla våra affärsområden, säger Magnus Groth till EFN Finansmagasinet.
"Fantastisk tillväxt"
Tillväxten ökade för Essitys affärsområden Health & Medical och Consumer Goods under kvartalet medan den organiska försäljningstillväxten i Professional Hygiene låg på minus 0,8 procent. Nedgången hänvisas till fjolårets omstruktureringar, exklusive det låg tillväxten på 4,7 procent uppger vd:n.
– Health & Medical var lite lägre än vi hade väntat oss och det finns ingen speciell anledningen till det, men det kommer återhämta sig. Även Consumer Goods hade fin tillväxt så fördelat över kategorierna hade vi en fantastisk tillväxt säger han och fortsätter:
– Det här är resultatet av investeringar under många år, dels i innovation vilket innebär att vi har en bra lanseringsportfölj framåt som driver försäljningen. Vi har även lagt mer på reklam och marknadsföring än tidigare. Med hårt arbete räknar vi med att hålla i den här utvecklingen framöver.
Öppnar för förvärv
Under 2024 är den globala tillväxten något lägre än Essity hade räknat med på grund av lågkonjunkturen som påverkat försäljningen i Europa och Sydamerika.
– I USA har det gått bättre under året men nu i tredje kvartalet var det lite svagare även där. Så vi är väldigt nöjda med tillväxten trots att den underliggande marknaden inte är fantastisk.
Med konkurrenter som amerikanska Procter and Gamble och Mölnlycke tar affärsområdet Consumer Good fortsatt marknadsandelar medan Health & Medical växer i takt med marknaden säger Magnus Groth som lyfter Professional Hygiene som världsetta i sitt område.
– Vi kommer hålla fast vid vår strategi att satsa på tillväxt och bibehållna marginaler. Efter 1,5 år utan förvärv så tror vi att det kommer finnas mer möjligheter under kommande åren.
Följ taggar
