EU erkänner Metas justering – kan slippa böter
Facebook-ägaren Meta Platforms förslag om att minska användningen av personuppgifter för riktad annonsering i sin "betala-eller-samtyck"-modell (pay-or-consent model) fick på måndagen erkännande av EU:s konkurrensmyndigheter – ett besked som signalerar att företaget trots allt slipper dagliga böter, enligt Reuters.

Meta har varit i förhandlingar med Europeiska kommissionen sedan april, då företaget ålades böter på 200 miljoner euro för brott mot EU:s lagstiftning om digitala marknader (DMA). Lagen syftar till att begränsa de stora teknikjättarnas makt, främja konkurrens och ge användarna fler valmöjligheter.
Överträdelsen omfattade Facebook och Instagram under perioden november 2023 till november 2024. Under denna period tvingade bolaget användarna att antingen acceptera personanpassade annonser eller betala en abonnemangsavgift, något som EU bedömde stred mot DMA-reglerna.
Efter detta ändrade Meta sin betala-eller-samtyck-modell för att använda mindre persondata vid riktad annonsering. Justeringarna gäller främst formuleringar, design och ökad transparens för att klargöra de två valmöjligheterna för användarna.
Företaget riskerade böter på upp till 5 procent av sin genomsnittliga globala dagsomsättning om det fortsatt bröt mot reglerna.
EU-kommissionen har erkänt den uppdaterade modellen och meddelat att den kommer att övervaka modellens funktion när den lanseras för användare i EU i januari 2026, utan ytterligare tal om böter.
Följ taggar