EU granskar hemligt avtal mellan Meta och Google
EU utreder ett hemligt avtal mellan Google och Meta Platforms, där sökmotorbolaget och sociala mediebolaget samarbetade för att nå tonåringar med annonsering, rapporterar Financial Times.

EU-kommissionen har beordrat Google att översända information om det hemliga annonssamarbetet med Facebook-, Instagram- och Whatsapp-ägaren Meta Platforms, som ska ha brutit mot sökmotorbolagets egna regler om hur minderåriga ska behandlas på nätet, enligt Financial Times.
Tjänstemän ska ha tittat närmare på en rad kampanjer för Instagram som spelats upp på Googles videoplattform Youtube. Financial Times avslöjade i somras att annonskampanjen flaggades av Google som en incident, där anställda hjälpte Meta att kringgå sökmotorbolagets egen policy för annonsinnehåll riktat mot barn. Google ska enligt den egna policyn förbjuda målinriktad personligt anpassad annonsering mot tonåringar.
I Youtube-kampanjen för Instagram möjliggjordes dock sådan funktionalitet för annonseringen genom att Google-anställda märkte en grupp användare som "okända" i systemet, för att därefter meddela Meta att den interna datan visade att denna grupp var bestående av företrädesvis personer under 18 år och att tillvägagångssättet möjliggjorde "hackning" av spärrar i systemet ämnade att säkra regelefterlevnad.
Ordern om informationsöverlämning är ett första steg mot att starta en formell utredning mot Google.