EU vill skapa mål om ”Made in Europe” för kritiska sektorer

EU överväger att införa ett "Made in Europe"-mål på upp till 70 procent för vissa produkter, såsom bilar, i ett försök att prioritera inhemska varor och minska EU:s beroende av Kina för klimatteknik och inom vissa tunga industrisektorer.
Det rapporterar Financial Times.

EU Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Politiken kan kosta EU-företag mer än 10 miljarder euro årligen genom att tvinga dem att köpa dyrare europeiska komponenter, enligt tjänstemän med insyn i ett lagförslag som ska presenteras den 10 december.

Förslaget från industrikommissionär Stéphane Séjourné markerar kulmen på flera års franska ansträngningar att sätta fokus på inhemsk produktion, då Europas sviktande industri har svårt att konkurrera med billiga importvaror från Asien.

En EU-tjänsteman sade att lagstiftningens räckvidd skulle spegla Kinas nyckelstrategier ”Made in China 2025” och ”China Standards 2035”, som pressade utländska företag att skapa joint ventures med kinesiska bolag för att få tillgång till landets marknad.

”Det vi försöker föreslå är en känslig balans mellan ett mycket behövt skydd för vår industri och den öppenhet som är central för Europas DNA,” sade personen.

Tidigare skeptiska länder som Tyskland har antytt att de, med tanke på det ekonomiska läget, nu skulle se mer positivt på regler om att köpa europeiskt, vilka sannolikt kommer att påverka bilindustrin och klimattekniker såsom solpaneler.

Splittrat kring villkoren

Enligt källor diskuteras trösklar för lokalt innehåll på upp till 70 procent som en del av industripolitiken, men att målen skulle variera beroende på hur kritisk sektorn är och hur stort beroendet är.

För bilar skulle exempelvis statliga incitament endast ges till fordon som uppfyller kriterierna. Batterier skulle också behöva innehålla en viss andel europeiska komponenter.

Åtgärden skulle endast gälla användningen av offentliga medel, såsom upphandlingskontrakt samt statligt stödda lån och bidrag. Det skulle också göras en analys av hur stor produktionskapacitet EU har för varje komponent, enligt en annan tjänsteman.

Lagen, som kallas Industrial Accelerator Act, kan fortfarande ändras eller till och med skjutas upp, då det finns splittringar inom EU-kommissionen kring villkoren. Den franske kommissionären vill helst att definitionen av ”europeisk” ska begränsas till EU, sade en tjänsteman.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;