OMXS30
OMXSPI
NDX

Europeiska tillverkare planerar billigare elbilsmodeller

Efter tuffare konkurrens, och nya koldioxidmål, förbereder sig europeiska tillverkare för en ”elbilsvinter” med billigare modeller, enligt Financial Times.

Ludvig Strand
Ludvig StrandWebbredaktör EFN
Snart kommer billigare modeller än Renault R5 E-Tech, som presenterades i februari 2024. Foto: TT
Publicerad: 13 okt. 2024, 09:11Uppdaterad: 13 okt. 2024, 09:40

Europeiska tillverkare måste hitta nya metoder för att gå med vinst och planerar på att ta tillbaka förlorad marknadsandel med nya billigare elmodeller. Volkswagen, Stellantis, BMW och Mercedes-Benz har alla sänkt sina resultatprognoser på grund av hård konkurrens från Kina och USA, samt låg efterfrågan i Europa.

Pressen på industrin väntas öka ytterligare nästa år när EU:s nya utsläppsmål träder i kraft. För att undvika stora böter måste biltillverkarna minska koldioxidutsläppen genom att öka andelen el- och hybridbilar. Detta har blivit svårare efter att försäljningen av elbilar börjat avta, eftersom konsumenterna blivit mer prismedvetna och subventioner minskat i stora marknader som exempelvis Tyskland. Detta har gjort att flera stora tillverkare protesterat mot utsläppsmålen.

Barclays-analytikern Henning Cosman uppskattar att världens biltillverkare kommer att lansera mer än 100 elbilsmodeller i Europa i år och cirka 70 modeller 2025, och de lägre priser som krävs för att öka försäljningen kan leda till en "elbilsvinter".

– Som konsument känns det nästan som ett misstag att köpa en elbil idag, eftersom du vet att du snart kan få en bättre bil med längre räckvidd och nyare teknik, och sannolikt till ett lägre pris, säger Henning Cosman.

Europeiska biltillverkare är medvetna om att de kommer att behöva sälja billigare modeller 2025, och har därför i år fokuserat på de dyrare delarna av marknaden. Detta har gjort dem mindre konkurrenskraftiga mot kinesiska företag som BYD och Xpeng, vars modeller kostar omkring 20 000 euro – ungefär hälften av genomsnittspriset på en elbil i Europa, enligt Transport & Environment.

Enligt forskning sammanställd av Renault behöver europeiska biltillverkare en marknadsandel mellan 20 till 22 procent för att uppfylla EU:s utsläppsmål. Just nu ligger den på mindre än 15 procent.

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;