EU:s tullstrategi för Kinas elbilar har fallerat: ”En tidsfråga”
Tullar beräknades leda till en minskning av kinesisk bilexport till Europa med 25 procent.
Ett drygt år senare är draget ett misslyckande.
– Det var bara en tidsfråga innan kinesiska tillverkare skulle byta strategi, säger Beatrix Keim vid Tysklands centrum för fordonsforskning till Handelsblatt.

”Orättvisa subventioner” för kinesiska elbilsproducenter och en återgång till rättvisa konkurrensvillkor var EU:s argument för att i slutet av fjolåret belägga kinesiska elbilsproducenter med importtullar på mellan 17 och 35 procent ovanpå standardsatsen på 10 procent.
De kinesiska tillverkarnas motdrag blev enligt The Economist att övergå från fokus på export av helt eldrivna fordon till bilar med hybridmotorer. En fordonskategori för vilken exporten till Europa nu ökat med 155 procent under det senaste året.
Exporten av rena elbilar har under samma period ökat med 12 procent.
Hybridbilar från Kina står nu för 13 procent av nybilsförsäljningen i segmentet, jämfört med 3 procent ett år tidigare.
Samtidigt investerar tillverkarna på europeisk mark. BYD är på väg att öppna en produktionsanläggning i ungerska Szeged, Xpeng bygger två av sina elbilsmodeller i österrikiska Graz och nästa år tar Chery över en före detta Nissan-fabrik i Barcelona för slutmontering av både el- och hybridbilar.
Följ taggar
