OMXS30
OMXSPI
NDX

Experten: Därför väntar tyska biljätten med besked

Bilindustrin går trögt.
Flera stora jättar vinstvarnar samtidigt som BMW väljer att inte gå in med mer pengar i krisande Northvolt, enligt uppgifter.
Frågan är nu vad batterifabrikens största ägare, Volkswagen, gör.

VOLKSWAGEN
Frågan är nu vad Northvolts största ägare, Volkswagen, gör.
Publicerad: 4 okt. 2024, 06:13Uppdaterad: 4 okt. 2024, 21:55

Stellantis, Aston Martin, BMW och Volkswagen. Samtliga har vinstvarnat under hösten – bilindustrin går trögt.

Hampus Engellau på Handelsbanken säger att den europeiska kräftgången går att relatera till industrin i Tyskland och den tyska ekonomin.

– De tyska biltillverkarna tappar marknadsandelar i Kina mot kinesiska elbilstillverkare. Sedan går den tyska ekonomin så där. Tyska konsumenter köper inte lika många bilar och sedan har regeringen tagit bort elbilsbonusen på 4 500 euro vilket gör att det produceras färre tyska elbilar, säger fordonsanalytikern.

I somras uppmärksammades det att just BMW hade dragit tillbaka en order på battericeller värd motsvarande 22 miljarder kronor från det numera krisande Northvolt.

Och under onsdagen kom nya uppgifter; den tyska biljätten drar sig ur Northvolts pågående investeringsrunda, enligt Bloomberg.

– Det är därför inte konstigt att de inte vill ge sig in, säger Hampus Engellau.

Hampus Engellau
Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Störst ägare i Northvolt är Volkswagen, med 22 procent. Än har inget besked kommunicerats hur bolaget resonerar kring Northvolts försök att få kapitalinjektioner.

Till Svenska Dagbladet har bilgigantens svenska kommunikationschef sagt att de ”i regel inte kommenterar denna typ av ägarfrågor.”

Hampus Engellau tror att ett besked från Volkswagen kan dröja.

– Det har att göra med att de håller på och löneförhandlar med tyska fackförbundet IG Metall. Det är ett onödigt beslut att kommunicera när man sitter och förhandlar.

Samtidigt har tyska biljätten sina egna problem, betonar fordonsanalytikern.

– De har 680 000 anställda och tillverkar lika många bilar som Toyota gör på 380 000. Det handlar om stora strukturella problem. Volkswagen har inte tidigare tvingats hantera det, men nu, på grund av att de tappar i Kina, så måste de göra det.

Northvolt Skellefteå
Northvolts anläggning i Skellefteå. Foto: TT Foto: TT

Men vad gäller Northvolt tror Hampus Engellau ändå att Volkswagen till slut kan välja att engagera sig, på något sätt.

– Europeisk bilindustri och tyska och svenska politiker vill ha lokal batteritillverkning och inte vara beroende av Kina. På något sätt tror jag ändå att man ser på möjligheter för hur man skulle kunna få ordning på det här, för staten kommer inte stoppa in pengar. 

BMWVolkswagenNorthvolt

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;