Experten: Så kan resenärer påverkas av SAS-affären
Air France-KLM vill stärka greppet om SAS och bli majoritetsägare.
Bo Becker, professor på Handelshögskolan i Stockholm, tror att resenärer kan komma att påverkas om affären går i lås.
– Det här skulle kunna leda till att man oftare byter flyg i Amsterdam eller Paris, säger han.

Flygbolaget Air France-KLM avser att öka sin andel i flygbolaget SAS till 60,5 procent från tidigare 19,9 procent genom att förvärva aktier från storägarna Castlelake och Lind Invest. SAS blir därmed ett dotterbolag inom Air France-KLM-gruppen om affären går i lås.
Det meddelar flygbolagen i ett pressmeddelande på fredagen.
Målet är att affären ska slutföras under andra halvåret 2026, förutsatt att den godkänns av myndigheter och alla villkor uppfylls. Den danska staten kommer samtidigt att behålla sina 26,4 procent av aktierna i flygbolaget.
Anko van der Werff, vd för SAS, kallar affären för ett "avgörande steg" för SAS.
– Det innebär inte bara ökad stabilitet, utan möjliggör också en djupare industriell integration och fullt stöd från en av världens ledande flygbolagsgrupper, när väl de regulatoriska godkännandena är på plats. Tillsammans kommer vi att stå starkare i att leverera större värde till våra kunder, våra medarbetare och hela regionen, säger han i ett pressmeddelande.
Experten: Så kan resenärer påverkas
Bo Becker, professor på Handelshögskolan i Stockholm, säger att planen sedan tidigare har varit att integrera verksamheterna. För svenska resenärer skulle affären kunna leda till vissa förändringar, menar han.
– Om man flyger med SAS från Stockholm behöver man ofta byta flyg i Köpenhamn. Det här skulle kunna leda till att man oftare byter flyg i Amsterdam eller Paris, men det spelar inte så stor roll i flygservicen.
Han säger samtidigt att affären skulle kunna bli föremål för en prövning av europeiska konkurrensmyndigheter.
– Det kan ju bli så att man har för hög marknadsandel i vissa länder. Då skulle EU kunna blockera det. Men det har väl en plan för hur de ska lösa det. Det blir intressant att se, säger han.
– Till exempel skulle EU kunna säga att de har för stor marknadsandel på rutterna mellan Köpenhamn och Amsterdam. Då kanske de måste lägga ner flygningar. De kan säga: "Ni får slå ihop er, men finns det inte tillräcklig konkurrens mellan Skandinavien och Paris, så får ni lägga ner några rutter". Sånt kan hända. Det kan påverka resenärerna.
Följ taggar
