Experten: Så kan resenärer påverkas av SAS-affären

Air France-KLM vill stärka greppet om SAS och bli majoritetsägare.
Bo Becker, professor på Handelshögskolan i Stockholm, tror att resenärer kan komma att påverkas om affären går i lås.
–  Det här skulle kunna leda till att man oftare byter flyg i Amsterdam eller Paris, säger han.

Bo Becker om att Air France-KLM avser att öka sitt ägande i SAS.
Bo Becker om att Air France-KLM avser att öka sitt ägande i SAS. Foto: TT Nyhetsbyrån / Pressbild
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Flygbolaget Air France-KLM avser att öka sin andel i flygbolaget SAS till 60,5 procent från tidigare 19,9 procent genom att förvärva aktier från storägarna Castlelake och Lind Invest. SAS blir därmed ett dotterbolag inom Air France-KLM-gruppen om affären går i lås.

Det meddelar flygbolagen i ett pressmeddelande på fredagen.

Målet är att affären ska slutföras under andra halvåret 2026, förutsatt att den godkänns av myndigheter och alla villkor uppfylls. Den danska staten kommer samtidigt att behålla sina 26,4 procent av aktierna i flygbolaget.

Anko van der Werff, vd för SAS, kallar affären för ett "avgörande steg" för SAS.

– Det innebär inte bara ökad stabilitet, utan möjliggör också en djupare industriell integration och fullt stöd från en av världens ledande flygbolagsgrupper, när väl de regulatoriska godkännandena är på plats. Tillsammans kommer vi att stå starkare i att leverera större värde till våra kunder, våra medarbetare och hela regionen, säger han i ett pressmeddelande.

Experten: Så kan resenärer påverkas

Bo Becker, professor på Handelshögskolan i Stockholm, säger att planen sedan tidigare har varit att integrera verksamheterna. För svenska resenärer skulle affären kunna leda till vissa förändringar, menar han.

– Om man flyger med SAS från Stockholm behöver man ofta byta flyg i Köpenhamn. Det här skulle kunna leda till att man oftare byter flyg i Amsterdam eller Paris, men det spelar inte så stor roll i flygservicen.

Han säger samtidigt att affären skulle kunna bli föremål för en prövning av europeiska konkurrensmyndigheter.

– Det kan ju bli så att man har för hög marknadsandel i vissa länder. Då skulle EU kunna blockera det. Men det har väl en plan för hur de ska lösa det. Det blir intressant att se, säger han.

– Till exempel skulle EU kunna säga att de har för stor marknadsandel på rutterna mellan Köpenhamn och Amsterdam. Då kanske de måste lägga ner flygningar. De kan säga: "Ni får slå ihop er, men finns det inte tillräcklig konkurrens mellan Skandinavien och Paris, så får ni lägga ner några rutter". Sånt kan hända. Det kan påverka resenärerna.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;