Experterna om Northvolts hopp: ”Beror helt på uthålligheten”

Lytens köp av Northvoltfabrikerna har injicerat nytt hopp i Skellefteå och Västerås kommuner. På fredagen haglar lyckoönskningarna in från alla håll – men flera frågor kvarstår kring batterisatsningens räddningaktion.

Northvolts uppgång och fall – den omsusade batteritillverkaren skulle vara en europeisk konkurrent till Kinas dominans, men slutade som den största konkursen i svensk historia. Till vänster: Lytens vd Dan Cook under dagens presskonferens.
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Under Skellefteå kommuns pressträff på fredagen stod det klart att det amerikanska startupbolaget Lyten planerar att dra igång Northvolts verksamhet omgående, och återanställa stora delar av personalstyrkan.

– Northvolt representerar några av de mest avancerade och största batteriutvecklingsanläggningarna i Europa. Anläggningar som dessa måste överleva och bidra med utveckling och arbetstillfällen till sina lokalsamhällen, sade Lytens vd Dan Cook.

Men orosmolnen på himlen hopar sig. Lyten är ett väsentligt mindre bolag än vad Northvolt var, och några orderingångar från Northvoltfabrikerna är ännu inte på kartan, trots att Dan Cook menar att de redan har en "affär på gång".

"Andra förutsättningar"

Greger Ledung, batteriexpert på energimyndigheten, vill inte uttala sig om sannolikheten att Lyten lyckas med sitt ambitiösa projekt att skala upp produktionen och göra Northvolt lönsamt, men menar att utfallet är avhängigt tålamodet från investerare.

– Huvudproblemet för Northvolt var ju ett skuldberg med fordringar och negativt kassaflöde som inte svarade mot hur lång tid det tar att bli bra på den här sortens batteritillverkning. Nu är det andra, kanske bättre, förutsättningar, eftersom de tar över ett konkursbo.

Lyten tillverkar dessutom redan batterier, vilket ger dem en grundkompetens. Något som vd:n Dan Cook var noggrann med att poängtera under presskonferensen – bolaget har inte för avsikt att ta hjälp från kinesiska tillverkare. Lyten vet redan vad de håller på med.

– Det här kanske sårar någon, men CATL kommer inte att vara en del av det här. Det finns det ingen anledning för dem att vara, säger han på fredagens presskonferens.

CATL är en kinesisk batteritillverkare som det har spekulerats i skulle köpa upp Northvoltfabriken, men som ratade erbjudandet.

Hopp finns – men frågetecken kvarstår

Samtidigt råder det tvivel kring Lytens förmåga att organisera en verksamhet i Northvolts storlek. Lyten har enligt sin hemsida 325 anställda. Northvolt hade 5000 innan konkursen. På hemsidan står också att Lyten har finansiering på motsvarande 6 miljarder i ryggen. Northvolt hade 100 miljarder.

Men den största snackisen är kanske produktionsomställningen från litiumjon- batterier till litiumsvavel- batterier. Det senare är Lytens expertisområde, och den sortens batterier som de har för avsikt att tillverka i Northvolts fabriker.

– Naturligtvis skiljer det sig mycket åt i produktionen. Det finns definitivt stora skillnader. I vilka delar och så vidare får bolaget redogöra för, men det är stora skillnader i tillverkningsteknik, säger Greger Ledung.

Lytens ambitioner att skala upp snabbt ger han inte heller mycket för.

– Det tar lång tid att göra sånt här, att komma upp i stor skala. Det är inget som kommer ändra sig över en natt. Det krävs långsiktighet och tålamod för att ro iland sådana här projekt, att skala upp ny batteriteknik.

Hur lång tid då?

– Hur långt är ett snöre? Men vad jag förstår så ligger de på någon slags pilotnivå nu. Så det beror helt på uthålligheten från investerare.

Planerna på en snabb uppskalning väckte frågor under presskonferensen, men vd:n Dan Cook var säker på sin sak.

– Vi kommer att göra det en gigawatt i taget, kanske 0,1 gigawatt i taget, och tillägger:

– Att skala upp fabriker är inte för den räddhågsne, men det går att göra, och det har gjorts tidigare. Vi kommer att rapportera om det, säger han.

Efterfrågan oklar

Litiumsvavel- batterier används endast marginellt i eldrivna fordon, där litiumjon- batterier fortfarande dominerar. Det här trots att litiumsvavel-batterier har potential att lagra två till tre gånger mer energi för samma vikt. Frågor har därför väckts gällande efterfrågan på dessa batterier, skulle produktionsnivåerna infrias.

Marie Karlsson Tuula, professor i civilrätt vid Karlstad universitet som har följt Northvolts agerande rättsligt, anser att bolagsköpet är lovande.

– Delarna är sålda tillsammans, det har konkursförvaltaren gjort bra. Sedan har det väl varit lite av en "köpares marknad", men för borgenärskollektivet är det positivt att allt är sålt i ett "paket", säger hon och tillägger:

– Vad som händer efter det här är svårt att sia om, men i nuläget ser det positivt ut.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;