FDA godkänner marknadsföring av Zyn
Det amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten, FDA, har godkänt marknadsföring av 20 olika Zyn-produkter genom PTMA, ansökningsprocessen för förhandsgodkännande av tobaksprodukter, "efter en omfattande vetenskaplig granskning".
Det framgår av ett pressmeddelande.
Detta är första gången som myndigheten godkänner produkten nikotinportioner.
FDA har fastställt att de specifika produkterna som fått marknadsföringstillstånd uppfyller den folkhälsostandard som krävs enligt 2009 års Family Smoking Prevention and Tobacco Control Act.
"För att erhålla marknadsföringstillstånd måste FDA ha tillräckliga bevis för att de nya produkterna erbjuder större fördelar för folkhälsan än risker", kommenterade Matthew Farrelly, chef för vetenskapsavdelningen vid FDA:s Center for Tobacco Products.
"I detta fall visar data att dessa nikotinportioner uppfyller detta krav genom att gynna vuxna som använder cigaretter och/eller rökfria tobaksprodukter och helt övergår till dessa produkter", uppgav han vidare.
FDA betonar samtidigt att även om produkterna nu får marknadsföras lagligt i USA så innebär detta inte att produkterna är säkra eller att de är "godkända av FDA."
Zyn är en produkt som säljs av det svenska tobaksföretaget Swedish Match som i slutet av 2022 lämnade Stockholmsbörsen efter att ha blivit uppköpta av amerikanska Phillip Morris.