Fler fartyg passerar Hormuz – Iran ökar råoljeexporten
Iran har även ökat mängden råolja som landet skickar genom sundet till den högsta nivån sedan krigets utbrott, rapporterar Bloomberg.

Samtidigt som Iran och USA arbetar mot ett varaktigt fredsavtal har sjöfarten genom det viktiga Hormuzsundet börjat återhämta sig.
Bloomberg noterar att tre iranska supertankers, som gick in i Hormuzsundet på måndagsmorgonen, bär omkring 6 miljoner fat iransk råolja. Fartygen visar även destinationer i farvatten utanför Singapore där iransk råolja vanligtvis lastas om för vidare transporter till raffinaderier Kina.
De iranska fartygen kommer från oljeexportterminalen på iranska Khargön, som är belägen inne i Persiska viken.
Det var i förra veckan som USA hävde blockaden mot iranska fartyg att anlöpa iranska hamnar. Enligt Bloomberg illustrerar rörelserna i sjöfarten hur snabbt Iran lyckas återuppta sin råoljeproduktion.
Hormuzsundet, som förbinder Persiska viken och Omanbukten, är en av världens viktigaste oljetransportleder där omkring en femtedel av världens råolja passerar. Sundet stängdes nästan helt när konflikten mellan Iran och USA bröt ut.
Oljepriserna har under natten fallit tillbaka med Brentoljan ned närmare 2 procent till 79 dollar per fat.



