Fler väljer lågprisvaror – trots att matpriserna inte ökar

Svenskarna är snålare än vad de behöver vara i matbutiken – hushållen är bekymrade trots att matpriserna inte ökar. Det visar en undersökning från marknadsinsiktsbolaget CINT.
– Känslan är att det blir dyrare, säger Alexandra Stråberg, chefsekonom på Länsförsäkringar.

Smör, kaffe, choklad och mjölk återfinns bland matvarorna som har ökat mest i pris.
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Majoriteten av svenskarna, närmare bestämt 77 procent, upplever att matpriserna har ökat under det senaste halvåret. Det visar en undersökning från marknadsinsiktsbolaget CINT. Men enligt KI:s statistik har inflationen i matpriserna endast varit marginella under de senaste 6 månaderna.

– Matpriserna har överlag inte ökat märkbart, däremot har vissa varor har ökat markant. Det kanske man lägger märke till och får en bild av att alla priser skenar, säger Alexandra Stråberg, chefsekonom på Länsförsäkringar.

Hon ger kaffe, choklad och mjölk som exempel på varor som har ökat mycket i pris.

– För många utgör de här varorna en stor del av vardagen, och då noterar man priset extra noggrant, säger hon och tillägger:

– Men man lägger sannolikt mindre pengar på andra matvaror. Så när man står i kassan kostar det egentligen lika mycket, men känslan är att det har blivit dyrare.

Lågprisvaror på uppgång

Enligt undersökningen köper svenskarna också mer lågprisvaror än innan, där framför allt billigare spannmål som pasta och ris har blivit populärare.

Alexandra Stråberg tror att fler svenskar har blivit observanta på matpriserna sedan inflationen tog rejäl fart under pandemin. Under 2022 landade inflationen på den högsta nivån sedan 1991. Många 90-talister hade fram till dess ingen relation till ordet inflation, annat än från skolböckerna.

Blev vi så vana vid att priserna ökade att vi nu är inställda på att de ska fortsätta göra det, så att vi går runt och är lite misstänksamma?

– Inte misstänksamma, men uppmärksamma. Och det är en positiv utveckling, säger Alexandra Stråberg.

Hon framhåller att prisökningar hos många matvaror, så som kaffe och choklad, inte nödvändigtvis är sammankopplade med generell inflation. Därför kan det vara bedrägligt att "hobbygissa" sig till inflationen utifrån hyllpriser.

– Det handlar ofta om torka eller missväxt i områdena där råvarorna växer, och det kan politiken eller svenska marknaden inte göra så mycket åt, säger hon.

Väljer bort semester

En annan del av svenskarnas konsumtion som inte ser särskilt munter ut är resor. Närmare 36 procent av de tillfrågade i CINTS undersökning menar att de minskat sitt resande för att ha råd med vardagsutgifter.

Här kan den avvaktande inställningen dock vara mer befogad – den oväntat höga junisiffran för inflationen förklarades bland annat av paketresor. Knappt varannan svensk planerar någon form av resa under resten av 2025, och bland dem som avstår säger 57 procent att priset är det största hindret.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;