Fonder kan avstå Verisures rekord-IPO: "ESG-risker"
Verisure siktar på en rekordnotering på Stockholmsbörsen.
Samtidigt är kritiken mot larmjätten från konsumenter stor.
Bara i år har ett hundratal anmälningar ramlat in till Konsumentverket och ARN.
– Dessa faktorer vägs in som ESG-risker i vår analys, säger Viktoria Voskressenskaia, hållbarhetsansvarig på Lannebo Fonder, som menar att det kan få dem att avstå en investering.

Larmoperatören Verisure, tidigare Securitas Direct, väntas göra sin IPO på Stockholmsbörsen inom kort.
Den uppsnackade noteringen kan landa i en värdering runt 200 miljarder kronor, vilket skulle göra den till den största sedan Volvo Cars 2021 och innan dess Telia år 2000.
Verisure knoppades av från Securitas för nära 20 år sedan, och sattes sedan på Stockholmsbörsen. 2011 köptes bolaget ut av EQT och såldes kort därefter till de nuvarande ägarna Hellman & Friedman.
Senaste kvartalet omsatte Verisure runt 10 miljarder kronor, upp drygt 9 procent från i fjol. Antal kunder globalt skrevs till 5,8 miljoner.
Sedan 2020 har intäkterna för larmjätten ökat från 25 till 39 miljarder kronor förra året.
Massanmälningar
Men den kraftiga tillväxten har inte varit utan kontroverser.
2022 avslöjade Aftonbladet att personal tittat på nakenbilder från kunders hem och att larmen vid många fall installerats på felaktig sätt och inte fungerat.
"Vid tidpunkten genomförde vi en internutredning vilket följdes av en utredning från Integritetsskyddsmyndigheten. Varken vår egen granskning eller den som utfördes av IMY kunde påvisa något som styrker anklagelserna", skriver Verisure om Aftonbladets uppgifter.
Men kritiken mot Verisure, med det amerikanska riskkapitalbolaget Hellman & Friedman som största ägare, har inte svalnat sedan dess. Ett hundratal anmälningar har i år kommit in till svenska myndigheter.
Sedan 2020 finns 257 registrerade anmälningar hos Konsumentverket.
"Påstridigt och hotfullt"
Anklagelserna som framförs till de svenska myndigheterna handlar främst om aggressiv och vilseledande marknadsföring, oskäliga avtalsvillkor och problem med att säga upp abonnemang.
"Personen (säljaren reds. anm.) påstod att allvarliga incidenter hänt i området och att andra boende hade köpt larm, vilket kändes som ett påtryckningsförsök. Beteendet var påstridigt och hotfullt", skriver en person som anmält bolaget till Konsumentverket.
"Överlag påträngande, slirande på sanningen och obehaglig dörrförsäljning", skriver en annan.
"Metoden framstår inte som seriös och rimlig. Äldre, svagare personer kan råka illa ut och luras att teckna oförmånliga 'säkerhetspaket' som de inte behöver", skriver en annan person i sin anmälan.
Verisure: "Regelbunden granskning"
I ett svar till EFN skriver Verisure att man har system för att samla in och analysera återkoppling från nuvarande och potentiella kunder.
"All feedback och samtliga klagomål genomgår en regelbunden granskning för att identifiera eventuella behov av förbättringar och att vi lever upp till vårt kundlöfte. Vid uppkomna avvikelser strävar vi efter att behandla och åtgärda dessa på ett grundligt och strukturerat sätt", skriver man.
Bolaget lyfter fram att man alltid strävar efter att "leverera en högkvalitativ tjänst och service till våra kunder."
"Vi följer samtliga gällande lagar och regler, och har ett starkt engagemang för etiskt agerande", skriver Verisure.
Fonder kan avstå investering
Viktoria Voskressenskaia, hållbarhetsansvarig på Lannebo Fonder, säger att man i sin förvaltning integrerar både hållbarhetsrisker och möjligheter i sina investeringsbeslut.
– Kontroverser, såsom återkommande kundklagomål eller tillsynsärenden, är en del av analysen. Då detta kan påverka bolagets varumärke, affärsmodell och framtida lönsamhet, säger hon.

Kan den typen av aspekter göra att man avstår investering?
– Det är möjligt. Bolag som uppvisar systematiska kundklagomål eller är föremål för tillsynsärenden löper risk att drabbas av böter och varumärkesskada. Dessa faktorer vägs in som ESG-risker i vår analys.
Samtidigt bedömer man riskerna i relation till bolagets möjligheter.
– Exempelvis att bolagets produkter bidrar till ökad säkerhet i hem och samhällen, säger Viktoria Voskressenskaia och fortsätter:
– Om investeringen blir aktuell, kan vi som ägare ställa krav på bolaget genom att föra påverkansdialoger för att driva på en förbättring i dessa frågor.
Följ taggar
