Förändrade ölvanor slår mot Carlsberg: ”Håller igen”

Carlsberg hämmas av konsumenters förändrade ölvanor, enligt företagets vd Jacob Aarup-Andersson. Trots att sommaren stod runt hörnet rapporterar man om en minskad volymtillväxt för andra kvartalet – i takt med att många hushåll ligger under ekonomisk press. Det skriver CNBC.

Carlsbergs vd Jacob Aarup-Andersson ser förändrade konsumtionsvanor. Foto: pressbild/TT
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Under torsdagen var Carlsberg, världens tredje största bryggeri, det senaste bolaget att rapportera om lägre volymtillväxt. De följer en trend där även konkurrenter som Budweiser-tillverkaren AB Inbevs och Heineken redovisar volymfall.

– Den globala konsumenten tar just nu en liten paus i sin konsumtion … volymerna flödar inte som de gjorde för ett par år sedan, sa Carlsbergs Aarup-Andersen till CNBC.

Carlsbergs organiska volymer sjönk med 1,7 procent under kvartalet. Nedgången hänvisas till att varumärket San Miguel plockades ur sortimentet, samtidigt som efterfrågan på alkoholfria alternativ och premiumprodukter ökade.

"Trenden är tydlig"

Enligt vd:n väljer konsumenter bort traditionella "kärnvarumärkena" och går snarare för antingen premiumöl eller billigare alternativ. I kombination med förändrade köpvanor växer också intresset för att dricka hemma – när barer och restauranger höjer priserna.

– Vi ser en fortsatt tudelning när det gäller preferenser, säger han.

Han fortsätter:

– Det vi sett under flera kvartal nu är att on-trade, alltså barer och restauranger, har det tufft just nu. Det är off-trade – butiker och livsmedelshandel – som tar marknadsandelar på bekostnad av on-trade. Det är ingen dramatisk förändring, men trenden är tydlig.

På torsdagen köpte vd:n Jacob Aarup-Andersson 2745 aktier i bolaget. Det totala värdet motsvarade drygt tre miljoner svenska kronor.

LÄS MER:
Hur går börsen idag? Följ aktiekurserna på Stockholmsbörsen och resten av världen här.

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;